Geplaatst op: 30-05-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Proefvluchten vanaf Nederlandse luchthavens met hybride-elektrisch VoltAero vliegtuig

Proefvluchten vanaf Nederlandse luchthavens met hybride-elektrisch VoltAero vliegtuig

In samenwerking met het Power Up initiatief gaat VoltAero, een Franse producent van elektrisch-hybride vliegtuigen, vanaf 13 juni tot en met vrijdag 17 juni proefvluchten uitvoeren naar verschillende luchthavens in Nederland en Duitsland. Doel is het promoten van duurzame, regionale luchtvaart en het opdoen van kennis over de haalbaarheid, potentie en de afhandeling van elektrische vluchten. Onlangs tekenden VoltAero en Eindhoven Airport de overeenkomst hiervoor. VoltAero is het eerste bedrijf dat demonstratievluchten uitvoert binnen het Power Up initiatief waarin ook Eindhoven Airport participeert.


Voor de demonstratievluchten wordt VoltAero's Cassio 1 ingezet. Dit toestel gebruikt de elektrische motoren van het aandrijfsysteem voor volledig elektrische aandrijving tijdens het taxiën, opstijgen, de vlucht en landing. De hybride functie (met een interne verbrandingsmotor) wordt gebruikt om het bereik te vergroten door de batterijen tijdens de vlucht op te laden. Bovendien dient dit als back-up in het geval van een probleem met de elektrische aandrijving. De elektrisch-hybride aandrijflijn heeft sinds 2020 uitgebreide testen in de lucht ondergaan. De Cassio 1 heeft bijna 10.000 kilometer gevlogen tijdens vluchten in heel Europa.


De demonstratievluchten geven inzicht in de operationele kosten, geluidsprestaties, vereisten op het gebied van de grondinfrastructuur en technische ondersteuning voor het toekomstige gebruik van de (hybride) elektrische vliegtuigen. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren.


"Onze samenwerking is een uitstekende gelegenheid om te laten zien hoe Cassio de CO2- uitstoot aanzienlijk kan verlagen en de geluidsoverlast kan verminderen door gebruik te maken van VoltAero's elektrisch-hybride aandrijfsysteem", zegt Jean Botti, VoltAero's CEO & Chief Technology Officer. "We willen in 2024 de eerste toestellen op de markt brengen. Daarom is deze timing perfect afgestemd op het Nederlandse doel om een pionier te worden in duurzame luchtvaart."


Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport: "VoltAero is een zeer waardevolle partner, die expertise op het gebied van elektrisch-hybride vliegtuigen meebrengt. Met de Cassio 1 is al veel ervaring opgedaan binnen segmenten die vergelijkbaar zijn met mogelijke regionale routes vanuit ons land." Volgens Hellemons draagt de kennis van VoltAero's team over elektrische luchtvaart bij aan het onderzoek door Power Up naar de toekomstige inzet en afhandeling van elektrische vliegtuigvluchten.

Power Up is een initiatief van de vier belangrijkste regionale luchthavens in Nederland (Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport) met de steun van o.a. de Royal Schiphol Group en Koninklijke NLR – Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Het Power Up initiatief is een open-source platform waarin vliegtuigfabrikanten (OEM's), luchtvaartmaatschappijen en luchthavens samenwerken om versneld een nieuw, duurzaam en efficiënt mobiliteitsalternatief te ontwikkelen voor een optimale connectiviteit tussen regio's.


VoltAero is ver gevorderd met de ontwikkeling van de Cassio-vliegtuigen. Het bedrijf gaat toestellen produceren met een capaciteit van vier tot twaalf zitplaatsen. Als eerste wordt de Cassio 330- vier tot vijf zitplaatsen en aangedreven door een 330-kilowatt elektrisch-hybride motor- gecertificeerd. VoltAero's Cassio 480 met zes zitplaatsen heeft een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 480 kilowatt. De Cassio 600 heeft een capaciteit van tien tot twaalf zitplaatsen met een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 600 kilowatt. VoltAero biedt toestellen die kunnen worden ingezet voor commerciële vluchten, luchttaxi-/charterbedrijven, privé-eigenaren, alsook voor vracht, postbezorging en medische evacuatie toepassingen. De vliegtuigen worden gebouwd in een speciale productiefaciliteit op de luchthaven van Rochefort in de Franse regio Nouvelle-Aquitaine.

 

Trefwoorden: Hybride vliegtuigen, elektrische vliegtuigen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.