Geplaatst op: 31-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterk herstel voor horeca

Sterk herstel voor horeca
Afbeelding van Sofie Zbo?ilová via Pixabay

In het eerste kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 92,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het eerste kwartaal vorig jaar de horeca vrijwel gesloten was. Vergeleken met een kwartaal eerder groeide de horeca in het eerste kwartaal van 2021 met 9,7 procent.

Ook dit jaar begon het eerste kwartaal met een lockdown, maar in de loop van het kwartaal werden er steeds meer versoepelingen doorgevoerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, waarin voor het eerst coronamaatregelen van kracht werden, lag de omzet ruim 2 procent hoger. Toch is de horeca nog niet hersteld van de pandemie en loopt de omzet nog zo’n 8 procent achter op 2019. 

Ondernemersvertrouwen

Het ondernemersvertrouwen in de horeca nam aan het begin van het tweede kwartaal fors toe na een dip een kwartaal eerder.  Volgens de horecaondernemers verbeterden de omzet en het economisch klimaat in het afgelopen kwartaal. Voorts verwachtten ze dat hun omzet in het tweede kwartaal zal toenemen. Sinds het begin van de coronapandemie fluctueerde de stemmingsindicator (% positieve antwoorden - % negatieve antwoorden) sterk, mede door coronamaatregelen. Bijna 43 procent van de horecaondernemers meldde aan het begin van het tweede kwartaal van 2022 dat personeelstekort de belangrijkste belemmering is voor de bedrijfsvoering. Voor totaal ondernemend Nederland was dit 34 procent.

OndernemersvertrouwenHorecaKw1-2022

Hotels en vakantieparken

Hotels boekten in het eerste kwartaal weliswaar 174,1 procent meer omzet dan een jaar eerder, maar zijn nog niet terug op het pre-coronaniveau. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet bijna 22 procent lager. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 18,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet 18,5 procent hoger.

Cafes en restaurants

De omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder van de cafés was in het eerste kwartaal met bijna 300 procent het grootst van alle horecabranches. De omzet lag echter nog altijd ruim 5 procent lager dan in hetzelfde kwartaal twee jaar eerder. Bij restaurants was de omzet bijna 142 procent hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet ruim 6 procent hoger.

Fastfood

Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 40,4 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2021. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet 27,1 procent hoger. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 48 procent meer om dan een jaar eerder. Hun omzet bleef echter ten opzichte van twee jaar eerder nog 8,5 procent achter.

OmzetHorecaKw1-2022
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/22/omzet-horeca-groeit-in-eerste-kwartaal-door-versoepeling-coronamaatregelen
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, hotels, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, hotels, restaurants, cafés, omzet

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies