Geplaatst op: 31-05-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sterk herstel voor horeca

Sterk herstel voor horeca
Afbeelding van Sofie Zbo?ilová via Pixabay

In het eerste kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 92,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het eerste kwartaal vorig jaar de horeca vrijwel gesloten was. Vergeleken met een kwartaal eerder groeide de horeca in het eerste kwartaal van 2021 met 9,7 procent.

Ook dit jaar begon het eerste kwartaal met een lockdown, maar in de loop van het kwartaal werden er steeds meer versoepelingen doorgevoerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, waarin voor het eerst coronamaatregelen van kracht werden, lag de omzet ruim 2 procent hoger. Toch is de horeca nog niet hersteld van de pandemie en loopt de omzet nog zo’n 8 procent achter op 2019. 

Ondernemersvertrouwen

Het ondernemersvertrouwen in de horeca nam aan het begin van het tweede kwartaal fors toe na een dip een kwartaal eerder.  Volgens de horecaondernemers verbeterden de omzet en het economisch klimaat in het afgelopen kwartaal. Voorts verwachtten ze dat hun omzet in het tweede kwartaal zal toenemen. Sinds het begin van de coronapandemie fluctueerde de stemmingsindicator (% positieve antwoorden - % negatieve antwoorden) sterk, mede door coronamaatregelen. Bijna 43 procent van de horecaondernemers meldde aan het begin van het tweede kwartaal van 2022 dat personeelstekort de belangrijkste belemmering is voor de bedrijfsvoering. Voor totaal ondernemend Nederland was dit 34 procent.

OndernemersvertrouwenHorecaKw1-2022

Hotels en vakantieparken

Hotels boekten in het eerste kwartaal weliswaar 174,1 procent meer omzet dan een jaar eerder, maar zijn nog niet terug op het pre-coronaniveau. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet bijna 22 procent lager. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 18,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet 18,5 procent hoger.

Cafes en restaurants

De omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder van de cafés was in het eerste kwartaal met bijna 300 procent het grootst van alle horecabranches. De omzet lag echter nog altijd ruim 5 procent lager dan in hetzelfde kwartaal twee jaar eerder. Bij restaurants was de omzet bijna 142 procent hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet ruim 6 procent hoger.

Fastfood

Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 40,4 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2021. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet 27,1 procent hoger. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 48 procent meer om dan een jaar eerder. Hun omzet bleef echter ten opzichte van twee jaar eerder nog 8,5 procent achter.

OmzetHorecaKw1-2022
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/22/omzet-horeca-groeit-in-eerste-kwartaal-door-versoepeling-coronamaatregelen
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, hotels, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, hotels, restaurants, cafés, omzet

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...