Geplaatst op: 31-05-2022
Auteur: Peter Steenhuis en Nicolette Bolté
Saxion Hogeschool

Nieuwe toeristische app en magazine voor Nationaal Park Weerribben-Wieden

Nieuwe toeristische app en magazine voor Nationaal Park Weerribben-Wieden

In aanwezigheid van meer dan 70 gasten ontving wethouder Bram Harmsma van de gemeente Steenwijkerland de nieuwe toeristische app en beleefmagazine van Nationaal Park Weerribben-Wieden. In het gebied staat leefbaarheid en vitaliteit centraal. Toeristen moeten zich beter over de seizoenen spreiden en langer in het gebied verblijven. Dat moet zorgen voor een goede balans tussen natuur, economie en leefbaarheid.

Vroeg in de ochtend kwamen toeristisch ondernemers, aanbieders uit de culturele sector, erfgoed beheerders, vertegenwoordigers van Steenwijkerland en omringende gemeenten en de ambachten samen in Villa Rams Woerthe. De bijeenkomst startte met een netwerkontbijt vol streekproducten. Daarna vertelden wethouder Harmsma en parkdirecteur Harold Viscaal over het belang van de app en magazine voor ondernemers, inwoners en gasten van het Nationaal Park.

Aanjager van leefbaarheid en vitaliteit

Parkdirecteur Harold Viscaal deed een nadrukkelijke oproep aan inwoners en ondernemers om het Nationaal Park veel meer als samenwerkend netwerk te gaan gebruiken. "Alle betrokken partijen kunnen samen de onschatbare waarde van het gebied nog beter benutten. Dat komt niet alleen onze bezoekers ten goede, maar biedt ook nieuwe kansen voor ondernemers en de verschillende kernen in het gebied. Wij zijn als Nationaal Park Weerribben-Wieden aanjager van nieuwe initiatieven. Daarbij hebben leefbaarheid en vitaliteit van het gebied bijzondere aandacht. Een goede balans tussen natuur, economie en leefbaarheid staat voorop. Met de lancering van de toeristische app en het beleefmagazine maken we de ambitie van Nationaal Park Nieuwe Stijl vandaag tastbaar.”

E-bikes en bijzondere plekken

De app speelt een belangrijke rol in het tonen van alle bijzondere plekken in het gebied. Ook wordt het binnenkort mogelijk een e-bike te boeken. De gemeente toonde al de eerste elektrische deelfiets. Binnenkort staan die op 4 locaties in het Nationaal Park. Samen met ondernemers in het gebied wordt het aantal locaties snel uitgebreid. In het nieuwe magazine staan verhalen over Giethoorn en de waterdorpen, de voormalige Zuiderzeestadjes, vestingstad Steenwijk en uiteraard het unieke karakter van Nationaal Park Weerribben-Wieden. Zowel app als beleefmagazine moeten bezoekers verleiden langer in het gebied te blijven en zorgen voor meer bezoekers in het voor- en najaar. De app is nu te downloaden in de verschillende appstores en is mogelijk gemaakt door middelen vanuit gemeente Steenwijkerland, provincie Overijssel en de regio Zwolle. Het beleefmagazine ligt vanaf komende week in heel Steenwijkerland.

Nationaal Park Weerribben-Wieden

Nationaal Park Weerribben-Wieden is het grootste aaneengesloten laagveenmoeras van Noordwest Europa. Het gebied heeft een interessante ontginningsgeschiedenis en de sporen daarvan zijn nog goed zichtbaar. De rijkdom aan flora en fauna is ongekend. Daarom heeft het gebied het Europees Diploma voor Excellent Natuurbeheer. Nationaal Park Weerribben-Wieden staat voor unieke natuur in goede relatie met de omgeving. Medewerkers en betrokken organisaties houden zich bezig met het opstarten en stimuleren van projecten die de balans tussen natuur, leefbaarheid en economie behouden en in evenwicht brengen. Een van de betrokken organisaties is kennisinstelling Saxion. Mede door deze strategische samenwerking wordt er hard gewerkt aan de ambitie om de regio een proeftuin voor ecologische en circulaire wetenschap te laten zijn. De ambitie is hierbij om het Nationaal Park als proeftuin te gebruiken op gebied van natuur, landbouw en toerisme en zo onderzoek structureel te maken.

Link: https://www.visitweerribbenwieden.com/nationaal-park/
Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, natuur, beleid, duurzaam toerisme, vakanties

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies