Maastricht Aachen Airport blijft open
De Limburgse luchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) blijft open. Dat hebben de Limburgse Staten besloten. Gedeputeerde staten moeten nog wel aan het werk met een nieuw voorstel voor een omgevingsbewuste, innovatieve en duurzame luchthaven.
De Gedeputeerde Staten (GS) hadden aan Provinciale Staten (PS) vier scenario’s voorgeschoteld variërend van het benutten van de groeiruimte tot het sluiten van de luchthaven met een alternatieve gebiedsontwikkeling. Voor geen van de scenario’s is gekozen. GS hebben opdracht gekregen een plan te maken rond scenario’s 2 (Omgevingsbewuste luchthaven) en 3 (Innovatief en duurzaam vliegen).
Limburgers positief
Uit onderzoek onder 1.036 Limburgers blijkt dat een kleine meerderheid (53%) een positieve basishouding heeft ten aanzien van de luchthaven. Slechte 8% denkt er negatief over. Limburgers (78%) zijn vooral positief over het belang van MAA. De meeste Limburgers zijn voor een gematigde groei (53%), een ruime meerderheid (63%) vindt sluiting onacceptabel en voor 49% is krimp onacceptabel. Aan de andere kant staat slechts 26% negatief tegenover een alternatieve gebiedsontwikkeling. Als voor verdere ontwikkeling wordt gekozen wil 65% van de Limburgers dat MMA een duurzame en innovatieve luchthaven wordt.
Luchthaven niet goed voor toerisme
Visit Zuid-Limburg staat niet heel erg positief tegenover de luchthaven die slecht samengaat met de kernwaarden van Zuid-Limburg. Uit eerder onderzoek bleek dat een groei van de luchthaven tot het maximaal aantal vergunde vluchten het toerisme een forse klap toe kan toebrengen. Dat kan de regio 70 miljoen euro per jaar kosten waardoor 230 tot 420 banen verloren kunnen gaan. Het toerisme ondervindt vooral schade omdat recreanten zeggen dat ze na ervaren hinder niet meer terugkeren naar het gebied. Het sluiten van de luchthaven zal de provincie 240 miljoen euro kosten. Daar staat tegenover dat het openhouden van MAA ook niet goedkoop is. Voor scenario 2 is dat 120 miljoen euro en voor scenario 3 zelfs 164 miljoen euro.
Flinke kaders
Provinciale Staten geven duidelijke kaders mee waardoor de hinder die de luchthaven veroorzaakt op de omgeving in de toekomst zal moeten afnemen door het verminderen van het aantal ernstig gehinderden. Voor de noodzakelijke renovatie van de start- en landingsbaan stellen Provinciale Staten de benodigde middelen ter beschikking. Voor het eind van 2022 moet er een uitgewerkte business case liggen en er dient een samenwerkingspartner gevonden te worden voor de exploitatie van de luchthaven.
Omgevingsfonds
Verder is in het amendement opgenomen dat er een royaal omgevingsfonds ingesteld moet worden ter vermindering van hinder in de directe omgeving. Tevens is aangegeven dat de meest vervuilende en geluidproducerende toestellen moeten worden uitgefaseerd.
Baanrenovatie gaat door
De voorbereidingen voor de baanrenovatie worden conform planning voortgezet. Gedeputeerde Staten zullen in december de uitkomst van de gesprekken met een samenwerkingspartner en de uitgewerkte business case voorleggen aan Provinciale Staten.