Geplaatst op: 10-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Roompot versterkt samen met IVN natuurbeleving op de parken

Roompot versterkt samen met IVN natuurbeleving op de parken

Roompot gaat samenwerken met IVN Natuureducatie om de natuurbeleving op de parken verder te versterken. In cocreatie zullen ze voor meer natuurbeleving en biodiversiteit op de Roompot vakantielocaties zorgen en activiteiten voor gasten ontwikkelen. Een pilot is op Kustpark Texel gestart.

Startpunt is een zogenaamde biodiversiteitsscan die IVN van Kustpark Texel heeft gemaakt. Met de resultaten van de biodiversiteitsscan van Kustpark Texel zijn IVN Natuureducatie en Roompot, maar ook diverse partners van het park, zoals de hoveniers, aan de slag gegaan. Doel is de gasten en het personeel te laten beleven hoe leuk, gezond en belangrijk de natuur is en nog meer biodiversiteit op het park te hebben. Na de zomer krijgen andere Roompot parken in Nederland zo’n scan.

Duurzame activiteiten voor vier doelgroepen

Toen Roompot in 2021 een uniek Leisure en Entertainment aanbod in de branche introduceerde, legde het als eerste aanbieder de focus op vier doelgroepen: de Koos club (4 tot 7-jarigen), Kool Kids (8 tot 11-jarigen), de Teens (12 tot 17-jarigen) en de gezinnen.

Voor de vier doelgroepen van het Roompot Leisure en Entertainment ontwikkelen Roompot en IVN Natuureducatie nu nieuwe activiteiten op Kustpark Texel. De vier doelgroepen zijn: de Koos club (4 tot 7-jarigen), Kool Kids (8 tot 11-jarigen), de Teens (12 tot 17-jarigen) en de gezinnen. Doel van de nieuwe activiteiten is dat zij spelenderwijs de natuur op een leuke en gezonde manier nog beter ontdekken: van fotoplaatjes zoeken tot duurzame kunst maken en van heuse expeditietochten tot het slapen in een hangmat om zo van de mooiste sterrenhemel te kunnen genieten. 

Gastherencursus

Het personeel kreeg hiervoor een "gastherencursus” die een sleutelelement in de samenwerking met IVN Natuureducatie vormt. Dankzij de cursus kunnen de medewerkers samen het gebied uitdragen, hun waardering voor het gebied met gasten delen en bijdragen aan de beleving van de gast. Op Kustpark Texel is het team daarna gelijk aan de slag gegaan. Zo zullen de parkgasten binnenkort kunnen genieten van de nieuw gezaaide bermen en van de bloemen die volop bloeien dankzij het aangepaste maaibeleid. Zo zal de heide ook alle ruimte krijgen, worden insectenhotels en verblijfplaatsen voor vleermuizen op diverse plaatsen op het park voorzien. Ook zal het park de omwonenden betrekken bij de verdere duurzame ontwikkeling van het park: in ruil voor het kaphout dat zij van het park kunnen krijgen, vraagt Roompot een fruitboom te schenken, die op het park wordt geplant.

Milieuvoordelen

 Door aandacht aan de biodiversiteit op de parken te geven en hieraan acties te koppelen, biedt Roompot meer ruimte aan de lokale flora en fauna en het herstel ervan. Het draagt op die manier ook zorg voor het behoud en het herstel van inheemse dieren- en plantensoorten. Door een gifvrij groenbeheer nemen eventueel aanwezige chemische stoffen in de bodem bovendien steeds verder af. Tenslotte zorgt veel groen ook voor CO2-opslag, waardoor de natuur zelf in staat is om CO2 te reduceren. Hiermee draagt Roompot actief bij aan zijn duurzaam doel om zijn CO2-voetafdruk tegen 2030 te halveren.

Maatschappelijke voordelen

 Deze aanpak creëert naast milieuvoordelen ook maatschappelijke voordelen. Deze vernieuwde aanpak brengt Roompots gasten in contact met de natuur en heeft het door de educatieve activiteiten invloed op de waardering van de natuur door de maatschappij. Ook is het aangetoond dat wie vakantietijd in de natuur doorbrengt, optimaal kan ontspannen en zijn stressniveau ziet dalen.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, natuur, vakantieparken, bungalowparken, campings, Texel, waddeneilanden, kusttoerisme, duurzaam toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.