Groningen investeert 325.000 euro in een bewuste bestemming
Groningen wil zich ontwikkelen tot een bewuste bestemming en gaat daartoe 325.000 euro in de vrijetijdseconomie investeren. De term 'bewuste bestemming' is in Nederland door CELTH geïntroduceerd in haar Agenda Bewuste Bestemmingen.
De provincie Groningen en Nationaal Programma Groningen dragen beide € 325.000 bij aan het project Vrijetijdseconomie dat wordt uitgevoerd door Economic Board Groningen. Het project startte op 1 juni met het doel om het ondernemerschap in de vrijetijdssector te versterken.
Ondernemers ondersteunen bij ontwikkeling
Het project 'Groningen als Bewuste Bestemming impuls Vrijetijdseconomie & Gebiedsontwikkeling´ gaat ondernemers in de vrijetijdssector ondersteunen bij hun groei en ontwikkeling. "Zo zorgen we voor aantrekkelijke bestemmingen met een samenhangend en herkenbaar aanbod”, schrijven de initiatiefnemers.
Programmateam Economic Board Groningen
De uitvoeringsorganisatie Economic Board Groningen voert het project vanaf 1 juni uit. Het projectteam bestaat uit programmamanager Michelle Moret, vrijetijdsmakelaar Jenz Verbogt en programmabegeleider Christa Assink. De vrijetijdsmakelaar gaat ondernemers helpen bij het ontwikkelen van toeristische en recreatieve activiteiten en arrangementen in onze provincie. Akke Groenewoud, bestuurder Economic Board Groningen: "De makelaar legt verbindingen en bemiddelt tussen ondernemers, organisaties, het onderwijs en financieringsmogelijkheden. Doel is om recreatie en toerisme in onze provincie een impuls te geven en ondernemerschap te stimuleren. Dit heeft een positief effect op de leefbaarheid en brede welvaart in Groningen.”
Op naar een belangrijke toeristische bestemming
De provincie ziet kansen voor de Groningse vrijetijdseconomie. Gedeputeerde Mirjam Wulfse: "We weten dat Groningen steeds meer wordt gezien als een aantrekkelijke bestemming door bezoekers met bovengemiddelde interesse voor de combinatie van cultuur, erfgoed en bijzondere landschappen. De Groninger ondernemers in de vrijetijdssector spelen hierbij een belangrijke rol. Met de komst van het team van de vrijetijdsmakelaar kunnen we zorgen dat Groningen in 2030 een belangrijke toeristische bestemming wordt."