Toeristisch aanbod Groningen beter zichtbaar met afspraken over content en regie merk
DMO content en merk
Groningse dmo\'s leveren content voor gezamenlijk aanbod.
Marketing Groningen, provincie Groningen en de marketingorganisaties uit de regio’s gaan intensiever samenwerken om het aanbod beter te presenteren voor bezoekers en inwoners. De afspraken over die samenwerking zijn vandaag 16 juni vastgelegd in het convenant 'Regionale Digitale Ontsluiting'.
Erich Wünker (Wethouder gemeente Oldambt en vertegenwoordiger vanuit de Vereniging Groninger Gemeenten), Mirjam Wulfse (Gedeputeerde provincie Groningen), Edwin van der Woude (directeur stichting ZO Groningen en vertegenwoordiger van alle regio marketing organisaties) en Barbara Risselada (directeur Marketing Groningen), kwamen bij elkaar om het convenant te tekenen. De betrokken partijen leggen hiermee de manier van samenwerken, rollen en verantwoordelijkheden vast. Het aanbod is meteen ook zichtbaar voor de potentiële bezoeker, met een nieuwe regionale indeling.
Toeristisch aanbod
De beste bezienswaardigheden, uitjes, restaurants en overnachtingen uit de provincie zijn nu gebundeld op visitgroningen.nl. De provincie is hier opgedeeld in acht toeristische regio's: Waddenland, Westerkwartier, Westerwolde, Eemsdelta, Oldambt, Midden-Groningen, Veenkoloniën en Stad. Het uitgesproken karakter en eigen gevoel dat leeft in elke regio, komt terug in het toeristische aanbod op de webpagina.
Ook heeft iedere regio in samenwerking met Marketing Groningen een magazine in Merk Groningen huisstijl ontwikkeld. De magazines nemen je mee op ontdekkingstocht door de regio. Met highlights, tips, routes en omwegen. De magazines zijn online te bekijken op de regio pagina’s van visitgroningen.nl en verkrijgbaar bij toeristische informatiepunten, VVV’s en veel ondernemers in de regio’s.
Samenwerking
De samenwerking tussen Marketing Groningen en regionale marketingorganisaties moet toeristisch Groningen beter zichtbaar en herkenbaar maken. Daarbij is het samen uitdragen en vermarkten van het DNA van Groningen bijzonder.
Stellig meldt de provincie Groningen dat bijna nergens de handen zo ineengeslagen worden om samen het verhaal en het DNA van een bestemming uit te dragen met één gedeeld verhaal van Groningen met één stem en één gezicht met behulp van de nieuwe huisstijl van Merk Groningen en het online platform visitgroningen.nl. Deze samenwerking zorgt voor een grotere bekendheid van het Groninger vrijetijdsaanbod en bereidheid van bezoekers om hier langer te blijven. Het versterkt de trots van de Groningers op hun eigen gebied.
Achter die samenwerking zit ook een financieel voordeel. Het is ook mogelijk om personeel en financiën efficiënter in te zetten.
Regierol en levering content verdeeld
Marketing Groningen richt zich op het beheer van de website, het merk Groningen en campagnes. Organisaties uit de regio leveren actuele informatie aan en zijn de verbindende schakel tussen ondernemers in het gebied. De provincie en gemeenten gaan de samenwerking monitoren en voeren periodiek overleg met de betrokken partijen.