ANVR stapt mogelijk naar de rechter om kosten annuleringen te verhalen op Schiphol
Aanbod ANVR om personeel reissector te detacheren voor hulp Schiphol
De ANVR is woedend op Schiphol en de overheid over de blijvende onduidelijkheid over het doorgaan van de vakantie van honderdduizenden Nederlanders door de chaos op de luchthaven. De onzekerheden kosten boekingen en het regent vragen bij de reisbedrijven. ANVR wil zelfs medewerkers detacheren bij Schiphol om de luchthaven te helpen. De kosten van de annuleringen wil ANVR via een stap naar de rechter verhalen op Schiphol.
Door het falende personeelsbeleid van Schiphol dreigt de annulering van al geboekte vakanties vanaf die luchthaven de komende zomerperiode. Ook vissen er mensen die nog moeten boeken achter het net. Reisbedrijven worden ondertussen overspoeld met vragen van klanten over het al dan niet doorgaan van hun vakantie.
Frank Oostdam: "Schade annuleringen verhalen op de veroorzaker"
?"Het is volstrekt onacceptabel dat Schiphol haar personeelsbeleid niet op orde heeft, en dat daardoor de vakantie van heel veel Nederlandse vakantiegangers in het water dreigt te vallen", zegt Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR. "Maar de voortdurende onzekerheid die Schiphol laat bestaan over de oplossing van de problemen leidt ook nog eens tot een hausse aan vragen van klanten die ANVR-bedrijven ook nog niet kunnen beantwoorden. De schade van annuleringen en gemiste boekingen gaat enorm zijn en zullen we zeker gaan verhalen op de veroorzaker."
Aan NRIT meldt ANVR dat een advocaat al in de arm is genomen. Diverse scenario's worden bekeken. Later maakt Schiphol de capaciteit bekend en daar wacht ANVR op voor een mogelijke gang naar de rechter.
Geen duidelijkheid over doorgaan vakanties
"Het is op dit moment nog niet bekend gemaakt welke passagiers op welke vluchten niet op vakantie kunnen. Ook is niet duidelijk om hoeveel personen het precies gaat! Zodra dit bekend is bij de luchtvaartmaatschappijen zullen onze klanten zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd. Tot die tijd heeft het echt geen zin contact op te nemen met hun ANVR-reisonderneming en worden klanten verzocht dit ook niet te doen", zegt Oostdam. "We willen wel benadrukken dat de annuleringen slechts een deel van de klanten betreffen. Miljoenen andere klanten moeten weliswaar rekening houden met langere wachttijden op de luchthaven, maar kunnen wel op vakantie."
Personeel uit reisbranche detacheren bij Schiphol
Oostdam zegt: "We roepen Schiphol en de Nederlandse overheid op hun verantwoordelijkheid te nemen en het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Als reisbedrijven denken we graag mee. We onderzoeken nu de mogelijkheid om personeel van ANVR-reisbedrijven te laten meewerken deze zomer op de luchthaven. Als Schiphol daarvoor openstaat, denken we snel honderden medewerkers voor de drukste momenten te kunnen detacheren. Het gaat om betrokken medewerkers die de afgelopen maanden keihard hebben gewerkt om voor hun klanten de mooiste reizen te boeken en die nu graag willen helpen om te voorkomen dat deze reizen alsnog niet door kunnen gaan."
Topics:Beleid, Reis & vervoer
Trefwoorden: Reizen, ANVR, Schiphol, vliegen, beleid, annuleringen, kosten, sales, marketing