Schiphol maximeert aantal reizigers
Deze zomer stelt Schiphol een maximum aantal reizigers per dag vast om onhanteerbare wachtrijen te voorkomen. Het maximum aantal varieert van 67.500 op de drukste dagen in juli tot 72.500 in augustus.
"We nemen deze maatregel met een rotgevoel”, zegt CEO Dick Benschop. "Zeker na de impact van corona willen wij en al onze partners niets liever dan alle reizigers met open armen ontvangen. Er is deze zomer veel mogelijk op Schiphol, maar niet alles kan. Deze maatregel zorgt ervoor dat de overgrote groep reizigers veilig en betrouwbaar kan reizen vanaf Schiphol.”
Het passagiersverkeer op Schiphol herstelt onverwacht snel. In mei 2022 reisden 5,2 miljoen passagiers via de luchthaven. Voor corona waren dat er 6,4 miljoen. Een jaar eerder, in mei 2021, slechts 1,1 miljoen. Voor heel 2022 gaat Schiphol in het hoge scenario uit van 60 miljoen passagiers. Dat scenario wordt bijna behaald. Voor de pandemie verwerkte Schiphol jaarlijks meer dan 70 miljoen passagiers.
De capaciteitsbeperking wordt in overleg met de onafhankelijke slotcoordinator vormgegeven. Op basis daarvan gaat de slotcoördinator in overleg met alle luchtvaartmaatschappijen om het aantal passagiers te verminderen. De gevolgen van de maatregel wisselen per dag. In de vooruitzichten voor deze weken in juli zijn er gemiddeld 13.500 stoelen te veel beschikbaar ten opzichte van de capaciteit van de beveiliging. Dit betekent niet dat even zoveel reizigers door de genomen maatregel gedupeerd worden. Voor een deel van de stoelen die in de planning staan zijn nog geen tickets verkocht.
De reisbranche is woedend en bereid claims voor. Schiphol stelt dat ze samen met de beveiligingsbedrijven met man en macht werken om personeel te behouden en nieuw personeel aan te trekken. Daarnaast zijn extra schermen geplaatst die de actuele wachttijd tot de securitycontrole aangeven.