Geplaatst op: 16-06-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Schiphol maximeert aantal reizigers

Schiphol maximeert aantal reizigers
Foto: Amsterdam Airport Schiphol

Deze zomer stelt Schiphol een maximum aantal reizigers per dag vast om onhanteerbare wachtrijen te voorkomen. Het maximum aantal varieert van 67.500 op de drukste dagen in juli tot 72.500 in augustus. 


"We nemen deze maatregel met een rotgevoel”, zegt CEO Dick Benschop. "Zeker na de impact van corona willen wij en al onze partners niets liever dan alle reizigers met open armen ontvangen. Er is deze zomer veel mogelijk op Schiphol, maar niet alles kan. Deze maatregel zorgt ervoor dat de overgrote groep reizigers veilig en betrouwbaar kan reizen vanaf Schiphol.”


Het passagiersverkeer op Schiphol herstelt onverwacht snel. In mei 2022 reisden 5,2 miljoen passagiers via de luchthaven. Voor corona waren dat er 6,4 miljoen. Een jaar eerder, in mei 2021, slechts 1,1 miljoen. Voor heel 2022 gaat Schiphol in het hoge scenario uit van 60 miljoen passagiers. Dat scenario wordt bijna behaald. Voor de pandemie verwerkte Schiphol jaarlijks meer dan 70 miljoen passagiers.


De capaciteitsbeperking wordt in overleg met de onafhankelijke slotcoordinator vormgegeven. Op basis daarvan gaat de slotcoördinator in overleg met alle luchtvaartmaatschappijen om het aantal passagiers te verminderen. De gevolgen van de maatregel wisselen per dag. In de vooruitzichten voor deze weken in juli zijn er gemiddeld 13.500 stoelen te veel beschikbaar ten opzichte van de capaciteit van de beveiliging. Dit betekent niet dat even zoveel reizigers door de genomen maatregel gedupeerd worden. Voor een deel van de stoelen die in de planning staan zijn nog geen tickets verkocht. 


De reisbranche is woedend en bereid claims voor. Schiphol stelt dat ze samen met de beveiligingsbedrijven met man en macht werken om personeel te behouden en nieuw personeel aan te trekken. Daarnaast zijn extra schermen geplaatst die de actuele wachttijd tot de securitycontrole aangeven. 

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, reisbrache

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.