Geplaatst op: 23-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge vakantie-intentie onder woningeigenaren

Hoge vakantie-intentie onder woningeigenaren
Photo by nappy on Pexels

Starters op de woonmarkt en huiseigenaren willen in grote meerderheid, ondanks een gedaald vertrouwen in de woningmarkt, deze zomer op vakantie. Een ruime meerderheid (84%) heeft vakantieplannen deze zomer, al geeft een deel aan de plannen wel aan te passen vanwege toenemende kosten (12%). Dat blijkt uit onderzoek van ING onder huurders en thuiswonenden die van plan zijn in de komende 2 jaar een koopwoning te kopen (starters) en onder eigenaren van een koopwoning.

Het vertrouwen in de woningmarkt daalt, zo blijkt uit de ING Woonindex. De graadmeter is gedaald van 107 naar 98, daarmee is het sentiment flink lager. Respondenten maken zich voornamelijk zorgen over huizenprijzen en de hypotheekrente. Ook de internationale economische situatie blijkt voor de meerderheid van de ondervraagden (62%) een bron van zorg. Stijgende prijzen hebben voor veel mensen (81%) invloed op het dagelijks leven. 

Hoge prijzen van invloed op dagelijks leven

Veruit de meeste respondenten verwachten dat de prijzen blijven stijgen – vooral van boodschappen, bouwmaterialen en energieprijzen. Veel mensen bij wie de kosten invloed hebben op hun leven, zeggen dat ze moeten bezuinigen vanwege prijsstijgingen (57%) en ook denkt een krappe helft (45%) minder te kunnen sparen. Een op de acht heeft moeite met rondkomen. Vooral de lage- en middeninkomens zeggen last te hebben van prijsstijgingen. Ouderen (66+) vinden dat ze het minst last te hebben van de inflatie. Vanwege de hogere prijzen let men kritischer op de uitgaven. 

Overgrote meerderheid toch op vakantie

De hogere prijzen weerhouden de meeste mensen niet van een vakantie. Maar liefst 84% heeft vakantieplannen voor deze zomer. De meeste respondenten gaan twee weken (34%) met vakantie. De helft (45%) van de mensen die vakantie viert, is van plan om naar het buitenland te gaan. Ondertussen moet het huis wel goed in de gaten worden gehouden. Van degenen die op vakantie gaan, geeft 70% de sleutel aan familie, vrienden of buren om een oogje in het zeil te houden. Tijdens de afwezigheid vraagt men de buren vooral om de post weg te halen, planten water te geven, het huis te controleren en huisdieren te verzorgen. Andere voorzorgsmaatregelen worden ook genomen; zo programmeert 20% van de mensen de lampen thuis, checkt 15% de camera’s tijdens de vakantie en laat 11% een bekende in huis wonen. 

Link: https://nieuws.ing.nl/nl-NL/215812-ing-woonbericht-vertrouwen-in-de-huizenmarkt-daalt#
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantie-intentie, vakantieplannen, bestedingen, prijzen

CELTH





||| Nieuws |||

14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...