Geplaatst op: 23-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoge vakantie-intentie onder woningeigenaren

Hoge vakantie-intentie onder woningeigenaren
Photo by nappy on Pexels

Starters op de woonmarkt en huiseigenaren willen in grote meerderheid, ondanks een gedaald vertrouwen in de woningmarkt, deze zomer op vakantie. Een ruime meerderheid (84%) heeft vakantieplannen deze zomer, al geeft een deel aan de plannen wel aan te passen vanwege toenemende kosten (12%). Dat blijkt uit onderzoek van ING onder huurders en thuiswonenden die van plan zijn in de komende 2 jaar een koopwoning te kopen (starters) en onder eigenaren van een koopwoning.

Het vertrouwen in de woningmarkt daalt, zo blijkt uit de ING Woonindex. De graadmeter is gedaald van 107 naar 98, daarmee is het sentiment flink lager. Respondenten maken zich voornamelijk zorgen over huizenprijzen en de hypotheekrente. Ook de internationale economische situatie blijkt voor de meerderheid van de ondervraagden (62%) een bron van zorg. Stijgende prijzen hebben voor veel mensen (81%) invloed op het dagelijks leven. 

Hoge prijzen van invloed op dagelijks leven

Veruit de meeste respondenten verwachten dat de prijzen blijven stijgen – vooral van boodschappen, bouwmaterialen en energieprijzen. Veel mensen bij wie de kosten invloed hebben op hun leven, zeggen dat ze moeten bezuinigen vanwege prijsstijgingen (57%) en ook denkt een krappe helft (45%) minder te kunnen sparen. Een op de acht heeft moeite met rondkomen. Vooral de lage- en middeninkomens zeggen last te hebben van prijsstijgingen. Ouderen (66+) vinden dat ze het minst last te hebben van de inflatie. Vanwege de hogere prijzen let men kritischer op de uitgaven. 

Overgrote meerderheid toch op vakantie

De hogere prijzen weerhouden de meeste mensen niet van een vakantie. Maar liefst 84% heeft vakantieplannen voor deze zomer. De meeste respondenten gaan twee weken (34%) met vakantie. De helft (45%) van de mensen die vakantie viert, is van plan om naar het buitenland te gaan. Ondertussen moet het huis wel goed in de gaten worden gehouden. Van degenen die op vakantie gaan, geeft 70% de sleutel aan familie, vrienden of buren om een oogje in het zeil te houden. Tijdens de afwezigheid vraagt men de buren vooral om de post weg te halen, planten water te geven, het huis te controleren en huisdieren te verzorgen. Andere voorzorgsmaatregelen worden ook genomen; zo programmeert 20% van de mensen de lampen thuis, checkt 15% de camera’s tijdens de vakantie en laat 11% een bekende in huis wonen. 

Link: https://nieuws.ing.nl/nl-NL/215812-ing-woonbericht-vertrouwen-in-de-huizenmarkt-daalt#
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, vakantie-intentie, vakantieplannen, bestedingen, prijzen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.