Geplaatst op: 28-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vlaanderen ontwikkelt Bestemmingsbarometer

Vlaanderen ontwikkelt Bestemmingsbarometer

In ons land hebben we ‘Perspectief 2030’ waar we samen een stip op de horizon voor de bestemming Nederland hebben gezet. Een bestemming waar toerisme waardevol moet zijn voor alle Nederlanders en lusten en lasten in balans zijn. In Vlaanderen hebben ze met ‘Reizen naar Morgen’ een vergelijkbaar toekomstperspectief en streven ze naar een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. 

Grote vraag is hoe je een florerende bestemming meetbaar maakt. In Nederland wordt met de DDL-studie ‘Waardevol toerisme is werken aan balans’ de basis daarvoor gelegd. In Vlaanderen zijn ze al een stapje verder en hebben ze een Bestemmingsbarometer ontwikkeld. 

Bestemmingsbarometer Vlaanderen

Dat nieuwe Vlaamse instrument is bedoeld om in kaart te brengen in welke mate een toeristische bestemming kan beschouwd worden als een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. Met de Bestemmingsbarometer kan nu voor het eerst ook objectief gemeten worden hoe het precies staat met dat evenwicht. 

Brede waaier aan indicatoren

Om het succes van toerisme in kaart te brengen wordt traditioneel bijna uitsluitend gekeken naar economische parameters, zoals aankomst- en overnachtingscijfers en de bijdrage van toerisme aan het bruto binnenlands product. Concreet verzamelt de Bestemmingsbarometer de beschikbare indicatoren voor bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek over verschillende jaren heen. Waar mogelijk werkt de barometer ook met richtinggevende drempelwaarden. 

Indicatoren voor bewoners, bezoekers en ondernemers

Voor bewoners zijn de algemene toeristische druk, de percepties ten opzichte van de positieve en negatieve impact van toerisme en het bestaande evenementenaanbod de belangrijkste indicatoren. Voor bezoekers kijkt de barometer naar de tevredenheid over accommodaties, attracties, transport en dienstverlening. Voor ondernemers bekijkt de barometer het aantal en de nettogroei in toeristische ondernemingen en de toeristische tewerkstelling. 

Maatschappelijk verantwoorde indicatoren

Daarnaast heeft de barometer ook oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en toegankelijkheid. Voor de plek zijn de ruimtelijke spreiding en de seizoensspreiding van het toerisme belangrijke indicatoren, maar ook de ecologische voetafdruk van het internationale toerisme wordt in rekening gebracht. 

BarometerVlaanderen
Link: https://toerismevlaanderen.be/nl/cijfers-en-onderzoek/toeristische-barometers/bestemmingsbarometer
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: duurzaam toerisme, toekomst, toerisme, waardevol toerisme, onderzoek, bestemmingen, bezoekers, bewoners, bedrijven

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.