Geplaatst op: 28-06-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vlaanderen ontwikkelt Bestemmingsbarometer

Vlaanderen ontwikkelt Bestemmingsbarometer

In ons land hebben we ‘Perspectief 2030’ waar we samen een stip op de horizon voor de bestemming Nederland hebben gezet. Een bestemming waar toerisme waardevol moet zijn voor alle Nederlanders en lusten en lasten in balans zijn. In Vlaanderen hebben ze met ‘Reizen naar Morgen’ een vergelijkbaar toekomstperspectief en streven ze naar een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. 

Grote vraag is hoe je een florerende bestemming meetbaar maakt. In Nederland wordt met de DDL-studie ‘Waardevol toerisme is werken aan balans’ de basis daarvoor gelegd. In Vlaanderen zijn ze al een stapje verder en hebben ze een Bestemmingsbarometer ontwikkeld. 

Bestemmingsbarometer Vlaanderen

Dat nieuwe Vlaamse instrument is bedoeld om in kaart te brengen in welke mate een toeristische bestemming kan beschouwd worden als een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. Met de Bestemmingsbarometer kan nu voor het eerst ook objectief gemeten worden hoe het precies staat met dat evenwicht. 

Brede waaier aan indicatoren

Om het succes van toerisme in kaart te brengen wordt traditioneel bijna uitsluitend gekeken naar economische parameters, zoals aankomst- en overnachtingscijfers en de bijdrage van toerisme aan het bruto binnenlands product. Concreet verzamelt de Bestemmingsbarometer de beschikbare indicatoren voor bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek over verschillende jaren heen. Waar mogelijk werkt de barometer ook met richtinggevende drempelwaarden. 

Indicatoren voor bewoners, bezoekers en ondernemers

Voor bewoners zijn de algemene toeristische druk, de percepties ten opzichte van de positieve en negatieve impact van toerisme en het bestaande evenementenaanbod de belangrijkste indicatoren. Voor bezoekers kijkt de barometer naar de tevredenheid over accommodaties, attracties, transport en dienstverlening. Voor ondernemers bekijkt de barometer het aantal en de nettogroei in toeristische ondernemingen en de toeristische tewerkstelling. 

Maatschappelijk verantwoorde indicatoren

Daarnaast heeft de barometer ook oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en toegankelijkheid. Voor de plek zijn de ruimtelijke spreiding en de seizoensspreiding van het toerisme belangrijke indicatoren, maar ook de ecologische voetafdruk van het internationale toerisme wordt in rekening gebracht. 

BarometerVlaanderen
Link: https://toerismevlaanderen.be/nl/cijfers-en-onderzoek/toeristische-barometers/bestemmingsbarometer
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: duurzaam toerisme, toekomst, toerisme, waardevol toerisme, onderzoek, bestemmingen, bezoekers, bewoners, bedrijven

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.