Geplaatst op: 01-07-2022
Auteur: NRIT redactie

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?
Een parkeerplaats vinden in een stad is vaak lastig maar er zijn oplossingen.

Parkeerproblemen zijn altijd een probleem geweest sinds de allereerste auto's werden uitgevonden. Maar het werd nog erger met de voortschrijdende verstedelijking en bevolkingsuitbreiding.  Laten we kijken naar mogelijke oplossingen.

Tegenwoordig zijn er in de VS bijvoorbeeld 8 parkeerplaatsen voor elke auto, parkeerplaatsen beslaan gemiddeld ongeveer 30 procent van de ruimte in steden en nemen samen evenveel ruimte in beslag als de staat West Virginia. Desondanks bestaan de parkeerproblemen niet alleen in Amerika, ook in Nederland hebben steden hier last van. Parkeren in de stad is immers vaak lastig, terwijl het ook nog eens duur is. Over deze problemen en oplossingen lees je meer in dit artikel! Je wilt tenslotte je bezoekers goed ontvangen.

Autonome auto’s

De afgelopen jaren zijn een aantal onderzoeken gepubliceerd waarin de veranderingen worden onderzocht en overwogen die zullen plaatsvinden dankzij de verschuiving van door mensen aangedreven naar door algoritmen aangedreven voertuigen. Een van de voordelen van zelfrijdende voertuigen is de verbetering van de congestie op de wegen. Een paper van Rutgers University - Camden toonde aan dat de toevoeging van slechts één autonoom voertuig op de weg 20 menselijke bestuurders kan helpen door de stop-and-go-golven te verwijderen die kenmerkend zijn voor ongeduldige menselijke bestuurders. 

Het onderzoek stelt voor dat zelfs als slechts 5% van de auto's autonoom zou zijn, dit het totale brandstofverbruik met wel 40% zou kunnen verminderen door ieders rijgedrag te veranderen. Een ander belangrijk gebied waarin we verbeteringen kunnen verwachten, is parkeren. Kunnen we, met steeds meer voertuigen op onze wegen, verbeteringen verwachten naarmate auto's slimmer worden?

Impact van Uber en Lyft anders dan verwacht

De oorspronkelijke belofte van Uber en Lyft was om het aantal voertuigen op de weg te verminderen door mensen in staat te stellen hun auto kwijt te raken en op deze diensten te vertrouwen. Wat er feitelijk gebeurde, was dat mensen stopten met het gebruik van het openbaar vervoer en overstapten op autoreizen, waardoor er meer voertuigen op de weg kwamen en de verkeerscongestie toenam. Naarmate Uber en Lyft steeds populairder worden, worden traditionele modellen voor parkeerbeheer op hun kop gezet. Waar mensen vroeger betaalden voor lang parkeren op luchthavens of treinstations, is het delen van ritten zowel voordeliger als handiger.

Potentiële oplossingen

Maar hoe zit het met parkeren? Momenteel heb je in parkeergarages dubbele rijen auto's nodig met voldoende ruimte ertussen zodat mensen op en neer kunnen rijden, meestal verwoed op zoek naar ruimte voordat iemand anders het krijgt. Een autonoom parkeerterrein zou de verspilde ruimte ertussen niet nodig hebben. In plaats daarvan zouden de auto's in een vast raster kunnen worden opgesteld en de voertuigen met elkaar kunnen communiceren om doorgang mogelijk te maken. Het zou niet nodig zijn om extra ruimte tussen auto's te hebben om mensen in en uit te laten stappen, aangezien auto's buiten de geparkeerde auto's zouden komen. Iets soortgelijks gebeurt in Parijs en biedt Nederlandse steden inspiratie.

Robot biedt voordelen

Een andere optie is robotgeassisteerd parkeren. Charles de Gaulle Airport in Parijs probeerde een slimme parkeeroplossing met een 'robotic valet'-systeem ontwikkeld door een Franse startup. Dit systeem neemt de frustratie weg van het rondrijden op zoek naar ruimte. In plaats daarvan zetten mensen hun auto af bij een speciale terminal en voeren ze hun vluchtinformatie in. De robot, 'Stan', klemt vervolgens de wielen vast en verplaatst de auto naar een veilige locatie, waarbij hij ervoor zorgt dat de auto klaar is voor de terugreis wanneer de passagier uit zijn vlucht stapt. Met dit systeem kunnen auto's dicht op elkaar worden gestapeld zonder dat er extra manoeuvreerruimte nodig is.

Trefwoorden: stad, parkeren, beleid, destinatie, gastvrijheid, bereikbaarheid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
Bezoek NRIT op Recreatie Vakbeurs
Team NRIT is deze week op de RecreatieVakbeurs in Hardenberg. We ontvangen je graag op onze stand onze stand (701) in het bezoekersrestaurant naast de Recreatie Studio. We geven ook twee trendpresentaties en organiseren daar het kennisevent ‘Zet je Regio op de Kaart’.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...