Geplaatst op: 01-07-2022
Auteur: NRIT redactie

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?

Hoe kunnen parkeerproblemen in steden worden opgelost?
Een parkeerplaats vinden in een stad is vaak lastig maar er zijn oplossingen.

Parkeerproblemen zijn altijd een probleem geweest sinds de allereerste auto's werden uitgevonden. Maar het werd nog erger met de voortschrijdende verstedelijking en bevolkingsuitbreiding.  Laten we kijken naar mogelijke oplossingen.

Tegenwoordig zijn er in de VS bijvoorbeeld 8 parkeerplaatsen voor elke auto, parkeerplaatsen beslaan gemiddeld ongeveer 30 procent van de ruimte in steden en nemen samen evenveel ruimte in beslag als de staat West Virginia. Desondanks bestaan de parkeerproblemen niet alleen in Amerika, ook in Nederland hebben steden hier last van. Parkeren in de stad is immers vaak lastig, terwijl het ook nog eens duur is. Over deze problemen en oplossingen lees je meer in dit artikel! Je wilt tenslotte je bezoekers goed ontvangen.

Autonome auto’s

De afgelopen jaren zijn een aantal onderzoeken gepubliceerd waarin de veranderingen worden onderzocht en overwogen die zullen plaatsvinden dankzij de verschuiving van door mensen aangedreven naar door algoritmen aangedreven voertuigen. Een van de voordelen van zelfrijdende voertuigen is de verbetering van de congestie op de wegen. Een paper van Rutgers University - Camden toonde aan dat de toevoeging van slechts één autonoom voertuig op de weg 20 menselijke bestuurders kan helpen door de stop-and-go-golven te verwijderen die kenmerkend zijn voor ongeduldige menselijke bestuurders. 

Het onderzoek stelt voor dat zelfs als slechts 5% van de auto's autonoom zou zijn, dit het totale brandstofverbruik met wel 40% zou kunnen verminderen door ieders rijgedrag te veranderen. Een ander belangrijk gebied waarin we verbeteringen kunnen verwachten, is parkeren. Kunnen we, met steeds meer voertuigen op onze wegen, verbeteringen verwachten naarmate auto's slimmer worden?

Impact van Uber en Lyft anders dan verwacht

De oorspronkelijke belofte van Uber en Lyft was om het aantal voertuigen op de weg te verminderen door mensen in staat te stellen hun auto kwijt te raken en op deze diensten te vertrouwen. Wat er feitelijk gebeurde, was dat mensen stopten met het gebruik van het openbaar vervoer en overstapten op autoreizen, waardoor er meer voertuigen op de weg kwamen en de verkeerscongestie toenam. Naarmate Uber en Lyft steeds populairder worden, worden traditionele modellen voor parkeerbeheer op hun kop gezet. Waar mensen vroeger betaalden voor lang parkeren op luchthavens of treinstations, is het delen van ritten zowel voordeliger als handiger.

Potentiële oplossingen

Maar hoe zit het met parkeren? Momenteel heb je in parkeergarages dubbele rijen auto's nodig met voldoende ruimte ertussen zodat mensen op en neer kunnen rijden, meestal verwoed op zoek naar ruimte voordat iemand anders het krijgt. Een autonoom parkeerterrein zou de verspilde ruimte ertussen niet nodig hebben. In plaats daarvan zouden de auto's in een vast raster kunnen worden opgesteld en de voertuigen met elkaar kunnen communiceren om doorgang mogelijk te maken. Het zou niet nodig zijn om extra ruimte tussen auto's te hebben om mensen in en uit te laten stappen, aangezien auto's buiten de geparkeerde auto's zouden komen. Iets soortgelijks gebeurt in Parijs en biedt Nederlandse steden inspiratie.

Robot biedt voordelen

Een andere optie is robotgeassisteerd parkeren. Charles de Gaulle Airport in Parijs probeerde een slimme parkeeroplossing met een 'robotic valet'-systeem ontwikkeld door een Franse startup. Dit systeem neemt de frustratie weg van het rondrijden op zoek naar ruimte. In plaats daarvan zetten mensen hun auto af bij een speciale terminal en voeren ze hun vluchtinformatie in. De robot, 'Stan', klemt vervolgens de wielen vast en verplaatst de auto naar een veilige locatie, waarbij hij ervoor zorgt dat de auto klaar is voor de terugreis wanneer de passagier uit zijn vlucht stapt. Met dit systeem kunnen auto's dicht op elkaar worden gestapeld zonder dat er extra manoeuvreerruimte nodig is.

Trefwoorden: stad, parkeren, beleid, destinatie, gastvrijheid, bereikbaarheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...