Geplaatst op: 04-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

AD: Nederlanders laten geld rollen op vakantie

AD: Nederlanders laten geld rollen op vakantie
Afbeelding van Dim Hou via Pixabay

Na jaren van beperkingen laat een deel van de Nederlanders het geld weer rollen op vakantie. Favoriete vakantielanden zijn Spanje, Frankrijk, Duitsland en Griekenland. Nederland is nog steeds het favoriete vakantieland voor de zomervakantie. Maar een klein deel laat zich afschrikken door de chaos op Schiphol. Dat blijkt uit onderzoek van het AD onder 1.000 Nederlanders. 

Uitgaven

Eenderde van de vakantiegangers zegt dit jaar meer geld dan voorheen aan de vakantie uit te willen geven. Een meerderheid (58%) zegt evenveel uit te geven als voor de coronapandemie. Slechts 9% houdt de hand op de knip en bezuinigt  door korter op vakantie te gaan. Een kwart geeft tussen de 1000 en 2000 euro uit aan de vakantie. Gevolgd door een vijfde die tussen de 2000 en 3000 euro verwacht uit te geven. Tussen de 500 en 1000 euro wordt uitgegeven door 17% van de Nederlandse vakantiegangers.

Frequentie

De meeste Nederlanders (34%) gaan 2x per jaar op vakantie, 25% gaat 1x per jaar op vakantie en 16% 3x per jaar. Een minderheid (9%) gaat 4x of meer per jaar op vakantie. Een veel groter deel (16%) gaat nooit op vakantie. 

Bestemmingen

Nederland blijft met een aandeel van 26% het populairste vakantieland, gevolgd door Spanje (13%), Frankrijk (9%), Duitsland (7%), Griekenland (6%), ItaliĆ« (5%) en Turkije (4%). 

Vervoermiddel

De auto blijft met 59% het populairste vervoermiddel naar de vakantiebestemming. Het vliegtuig volgt met 37% op ruime afstand. 

Link: https://www.ad.nl/geld/nederlanders-laten-geld-rollen-voor-vakantie-nieuwe-camper-en-villa-met-eigen-zwembad~ab974bfb/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, bestemmingen, uitgaven, vervoermiddel

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiƫle injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...