Grote kansen voor campings op Duitse markt
De grote golf aan Duitse kampeerders moet nog komen. Volgens onderzoek dat ADAC naar buiten brengt plant 37% van de Duitsers een kampeervakantie voor augustus. Campings doen er goed aan om hun online boekbaarheid op orde te hebben omdat maar liefst 68% het belangrijk vindt om online te kunnen boeken. Voor het onderzoek Caravaning Business Insights 2022 zijn ruim 10.000 Duitsers ondervraagd.
Keuzecriteria
Meer dan twee derde (68%) van de respondenten vindt het belangrijk tot zeer belangrijk om online te kunnen boeken. Voor 34% van hen is dit zelfs zeer belangrijk. Andere belangrijke keuzecriteria zijn de aanwezigheid van wifi (34%) en zwemgelegenheid (37%).
Vakantieperiode
Belangrijkste vakantiemaanden voor Duitse kampeerders zijn juli (25%), augustus (37%) en september (20%). Dat gecombineerd met de wens om online te kunnen boeken maakt het bijzonder interessant voor campings om hun online beschikbaarheid aan te bieden.
Marktomvang
Voor Nederland campings zijn Duitse gasten heel interessant. Van alle buitenlandse gasten kwam in 2021 bijna 80% uit Duitsland. In de totale gastenmix zijn Nederlandse gasten met een aandeel van 87% dominant. Voor corona lag dat op 69% en waren Duitse gasten met een aandeel van 75% op de buitenlandse markt ook al belangrijk. Toen kwamen maar liefst 994.000 Duitse kampeerders jaarlijks naar Nederland.