Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel vakantieplannen boven de markt

Veel vakantieplannen boven de markt
Afbeelding van Cor Gaasbeek via Pixabay

Heel veel Nederlanders (80%) hebben nog vakantieplannen voor de rest van 2022. Opvallend is de grote populariteit voor een vakantie in eigen land. Ook inwoners van diverse andere Europese landen hebben nog veel plannen voor een vakantie. Die plannen zijn wel met onzekerheden omgeven door stijgende prijzen, dalend consumentenvertrouwen, corona in het najaar en de drukte op Schiphol. Veel mensen met vakantieplannen hebben nog niet geboekt en hier liggen dus kansen voor ondernemers deze aan zich te binden. Flexibele annuleringsvoorwaarden zijn dan wel belangrijk. Dit blijkt uit de nieuwste meting van de Internationale Vakantiemonitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), waarmee het reissentiment van Nederlanders en de belangrijkste kernmarkten (Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) wordt gemonitord. 

Er is de afgelopen periode door consumenten al veel geboekt. Ten opzichte van dezelfde meting vorig jaar zomer, is het aantal boekingen in vrijwel alle landen gestegen. Dit aantal is onder Nederlanders het grootst (48%). Daarnaast geeft de helft van alle Nederlanders aan dit jaar al op vakantie te zijn geweest. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Vakanties zijn weer in trek nu er weer meer mogelijk is. Toch zien we in deze monitor opnieuw dat er onzekerheid heerst, mede door de dalende koopkracht en het dalende consumentenvertrouwen.” 

Eigen land blijft favoriet onder Nederlanders

Over het algemeen is het aantal mensen met vakantieplannen in eigen land afgenomen. Dit geldt met name voor Fransen (73% juli 2021 vs. 64% juni 2022) en Britten (54% juli 2021 vs. 45% juni 2022). Voor de meeste landen zijn vakanties naar Europese bestemmingen in trek. Tegen de verwachting in blijft voor Nederlanders het eigen land favoriet.  Jos Vranken: "Opvallend in deze meting is dat Nederlanders nog steeds in hoge mate in eigen land op vakantie willen gaan (41% juli 2021 vs. 43% juni 2022), terwijl de verwachting was dat ook Nederlanders weer massaal voor buitenlandse vakantiebestemmingen zouden kiezen.” 

Veel zwevende boekers 

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het aantal boekingen significant toegenomen. Het aantal boekingen is het hoogst onder Nederlanders (48%) en Fransen (47%). Toch is er ook nog steeds een grote groep mensen met vakantieplannen die nog niet heeft geboekt. Dit aandeel ligt in alle landen gemiddeld tussen de 25% en 30%. Jos Vranken: "We zien met name in Duitsland nog veel ‘zwevende boekers’. Uit de monitor blijkt dat 30% van de ondervraagde Duitsers nog moet boeken en dat ruim 60% hiervan zich aan het oriënteren is. Hier liggen dus nog veel kansen voor ondernemers. We hebben in de afgelopen periode gemerkt dat de meeste mensen vakanties willen boeken met flexibele annuleringsvoorwaarden. Dus we raden ondernemers van logiesaccommodaties aan om hierop in te spelen, zodat de nog lege plekken opgevuld worden voor dit jaar.” 

Veel onzekerheden boven de markt 

De inflatie en de stijgende prijzen spelen tegenwoordig een grotere rol in de keuze van het soort vakantie dan de onzekerheid over corona. En dat terwijl 40% van de ondervraagden in hun vakantieplanning rekening houdt met een nieuwe coronagolf dit najaar. Ook de drukte op Schiphol speelt tegenwoordig een rol in de keuze van een vakantiebestemming. De helft van alle Nederlanders kijkt zelfs al naar alternatieve reisopties. Jos Vranken: "Ook dit jaar blijken groeiende onzekerheden voor een deel van de Nederlanders een reden om te kiezen voor het eigen land als veilige en vertrouwde vakantiebestemming.” 

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, verwachtingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies