Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel vakantieplannen boven de markt

Veel vakantieplannen boven de markt
Afbeelding van Cor Gaasbeek via Pixabay

Heel veel Nederlanders (80%) hebben nog vakantieplannen voor de rest van 2022. Opvallend is de grote populariteit voor een vakantie in eigen land. Ook inwoners van diverse andere Europese landen hebben nog veel plannen voor een vakantie. Die plannen zijn wel met onzekerheden omgeven door stijgende prijzen, dalend consumentenvertrouwen, corona in het najaar en de drukte op Schiphol. Veel mensen met vakantieplannen hebben nog niet geboekt en hier liggen dus kansen voor ondernemers deze aan zich te binden. Flexibele annuleringsvoorwaarden zijn dan wel belangrijk. Dit blijkt uit de nieuwste meting van de Internationale Vakantiemonitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), waarmee het reissentiment van Nederlanders en de belangrijkste kernmarkten (Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) wordt gemonitord. 

Er is de afgelopen periode door consumenten al veel geboekt. Ten opzichte van dezelfde meting vorig jaar zomer, is het aantal boekingen in vrijwel alle landen gestegen. Dit aantal is onder Nederlanders het grootst (48%). Daarnaast geeft de helft van alle Nederlanders aan dit jaar al op vakantie te zijn geweest. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Vakanties zijn weer in trek nu er weer meer mogelijk is. Toch zien we in deze monitor opnieuw dat er onzekerheid heerst, mede door de dalende koopkracht en het dalende consumentenvertrouwen.” 

Eigen land blijft favoriet onder Nederlanders

Over het algemeen is het aantal mensen met vakantieplannen in eigen land afgenomen. Dit geldt met name voor Fransen (73% juli 2021 vs. 64% juni 2022) en Britten (54% juli 2021 vs. 45% juni 2022). Voor de meeste landen zijn vakanties naar Europese bestemmingen in trek. Tegen de verwachting in blijft voor Nederlanders het eigen land favoriet.  Jos Vranken: "Opvallend in deze meting is dat Nederlanders nog steeds in hoge mate in eigen land op vakantie willen gaan (41% juli 2021 vs. 43% juni 2022), terwijl de verwachting was dat ook Nederlanders weer massaal voor buitenlandse vakantiebestemmingen zouden kiezen.” 

Veel zwevende boekers 

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het aantal boekingen significant toegenomen. Het aantal boekingen is het hoogst onder Nederlanders (48%) en Fransen (47%). Toch is er ook nog steeds een grote groep mensen met vakantieplannen die nog niet heeft geboekt. Dit aandeel ligt in alle landen gemiddeld tussen de 25% en 30%. Jos Vranken: "We zien met name in Duitsland nog veel ‘zwevende boekers’. Uit de monitor blijkt dat 30% van de ondervraagde Duitsers nog moet boeken en dat ruim 60% hiervan zich aan het oriënteren is. Hier liggen dus nog veel kansen voor ondernemers. We hebben in de afgelopen periode gemerkt dat de meeste mensen vakanties willen boeken met flexibele annuleringsvoorwaarden. Dus we raden ondernemers van logiesaccommodaties aan om hierop in te spelen, zodat de nog lege plekken opgevuld worden voor dit jaar.” 

Veel onzekerheden boven de markt 

De inflatie en de stijgende prijzen spelen tegenwoordig een grotere rol in de keuze van het soort vakantie dan de onzekerheid over corona. En dat terwijl 40% van de ondervraagden in hun vakantieplanning rekening houdt met een nieuwe coronagolf dit najaar. Ook de drukte op Schiphol speelt tegenwoordig een rol in de keuze van een vakantiebestemming. De helft van alle Nederlanders kijkt zelfs al naar alternatieve reisopties. Jos Vranken: "Ook dit jaar blijken groeiende onzekerheden voor een deel van de Nederlanders een reden om te kiezen voor het eigen land als veilige en vertrouwde vakantiebestemming.” 

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, verwachtingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.