Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel vakantieplannen boven de markt

Veel vakantieplannen boven de markt
Afbeelding van Cor Gaasbeek via Pixabay

Heel veel Nederlanders (80%) hebben nog vakantieplannen voor de rest van 2022. Opvallend is de grote populariteit voor een vakantie in eigen land. Ook inwoners van diverse andere Europese landen hebben nog veel plannen voor een vakantie. Die plannen zijn wel met onzekerheden omgeven door stijgende prijzen, dalend consumentenvertrouwen, corona in het najaar en de drukte op Schiphol. Veel mensen met vakantieplannen hebben nog niet geboekt en hier liggen dus kansen voor ondernemers deze aan zich te binden. Flexibele annuleringsvoorwaarden zijn dan wel belangrijk. Dit blijkt uit de nieuwste meting van de Internationale Vakantiemonitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), waarmee het reissentiment van Nederlanders en de belangrijkste kernmarkten (Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) wordt gemonitord. 

Er is de afgelopen periode door consumenten al veel geboekt. Ten opzichte van dezelfde meting vorig jaar zomer, is het aantal boekingen in vrijwel alle landen gestegen. Dit aantal is onder Nederlanders het grootst (48%). Daarnaast geeft de helft van alle Nederlanders aan dit jaar al op vakantie te zijn geweest. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "Vakanties zijn weer in trek nu er weer meer mogelijk is. Toch zien we in deze monitor opnieuw dat er onzekerheid heerst, mede door de dalende koopkracht en het dalende consumentenvertrouwen.” 

Eigen land blijft favoriet onder Nederlanders

Over het algemeen is het aantal mensen met vakantieplannen in eigen land afgenomen. Dit geldt met name voor Fransen (73% juli 2021 vs. 64% juni 2022) en Britten (54% juli 2021 vs. 45% juni 2022). Voor de meeste landen zijn vakanties naar Europese bestemmingen in trek. Tegen de verwachting in blijft voor Nederlanders het eigen land favoriet.  Jos Vranken: "Opvallend in deze meting is dat Nederlanders nog steeds in hoge mate in eigen land op vakantie willen gaan (41% juli 2021 vs. 43% juni 2022), terwijl de verwachting was dat ook Nederlanders weer massaal voor buitenlandse vakantiebestemmingen zouden kiezen.” 

Veel zwevende boekers 

Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het aantal boekingen significant toegenomen. Het aantal boekingen is het hoogst onder Nederlanders (48%) en Fransen (47%). Toch is er ook nog steeds een grote groep mensen met vakantieplannen die nog niet heeft geboekt. Dit aandeel ligt in alle landen gemiddeld tussen de 25% en 30%. Jos Vranken: "We zien met name in Duitsland nog veel ‘zwevende boekers’. Uit de monitor blijkt dat 30% van de ondervraagde Duitsers nog moet boeken en dat ruim 60% hiervan zich aan het oriënteren is. Hier liggen dus nog veel kansen voor ondernemers. We hebben in de afgelopen periode gemerkt dat de meeste mensen vakanties willen boeken met flexibele annuleringsvoorwaarden. Dus we raden ondernemers van logiesaccommodaties aan om hierop in te spelen, zodat de nog lege plekken opgevuld worden voor dit jaar.” 

Veel onzekerheden boven de markt 

De inflatie en de stijgende prijzen spelen tegenwoordig een grotere rol in de keuze van het soort vakantie dan de onzekerheid over corona. En dat terwijl 40% van de ondervraagden in hun vakantieplanning rekening houdt met een nieuwe coronagolf dit najaar. Ook de drukte op Schiphol speelt tegenwoordig een rol in de keuze van een vakantiebestemming. De helft van alle Nederlanders kijkt zelfs al naar alternatieve reisopties. Jos Vranken: "Ook dit jaar blijken groeiende onzekerheden voor een deel van de Nederlanders een reden om te kiezen voor het eigen land als veilige en vertrouwde vakantiebestemming.” 

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, verwachtingen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...