Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Moonback op zoek naar 2 miljoen euro

Moonback op zoek naar 2 miljoen euro
Foto: Moonback / Max Kneefel

Hotelboekingssite Moonback wil opschalen en heeft via crowdfunding al 1,8 miljoen euro opgehaald. Doel is minimaal 2 miljoen euro en daar is nog vier dagen voor. Het platform wil via een slim evenementenmodel groeien naar 51 aangesloten Europese steden. In de eerste fase heeft Moonback een brekingssite ontwikkeld en is actief in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Delft en Antwerpen. 

Moonback werd in 2020 opgericht na een LinkedIn-post van Niels Meijssen. Hij uitte daar zijn verontwaardiging over de aangevraagde coronasteun door een groot boekingsplatform nadat ze kort daarvoor nog miljarden hadden uitgekeerd aan hun aandeelhouders. Dat resulteerde in de opzet van een eerlijke boekingssite met eerlijke prijzen en annuleringsvoorwaarden voor iedereen en een lagere commissie dan andere boekingssites. 

Steward-ownership

Moonback is opgericht volgens het steward-ownership model. Dit betekent dat het onmogelijk is dat ze ooit in handen zullen vallen van investeerders die de koers van het bedrijf willen veranderen. Het voorkomt ook dat ‘zoveel mogelijk winst maken’ ooit het allerhoogste doel van het bedrijf wordt, maar dat juist onze missie gericht op het eerlijker verdelen van de taart altijd voorop blijft staan.

Opschalen

Na een succesvolle crowdfunding in 2020 heeft het bedrijf haar hotelboekingssite gelanceerd. Toen werd ook 2 miljoen opgehaald. Dit bedrag is nu op en de urgentie om deze tweede ronde succesvol af te ronden is dus groot. Meijssen: "Met het geld uit de eerste ronde hebben we een gloednieuwe boekingssite gebouwd, met alle complexiteit die daar bij hoort. Eentje zonder knipperende knoppen maar met een fijne gebruikerservaring. We weten nu heel goed wat reizigers willen. Met het geld uit deze ronde kunnen we opschalen. We gaan nu veel meer hotels aansluiten om Europa in te trekken en echt een plek in de hotelmarkt te veroveren. Daarom willen we ons team uitbreiden met 7 fte.” Zonder de nieuwe crowdfuncing kan het bedrijf de geplande groeifase niet overbruggen en zal het zijn missie om een tegenwicht te bieden aan giganten als Booking.com en Expedia moeten staken.

Evenementen

Het bedrijf wil in de steden vooral via evenementen werken aan bekendheid. "Aangezien we al een kaart per stad hebben, was het voor ons heel makkelijk om ook een evenement op de kaart te zetten, met als resultaat een eigen kaart en link voor het evenement”, vertelt Meijssne. "De organisator stuurt vervolgens de evenementbezoekers door naar Moonback, zodat zij eenvoudig een hotel kunnen boeken. We gaan nu versnellen. Onze ambitie is om vanaf volgend jaar iedere maand een nieuwe stad op Moonback te zetten en in die steden de samenwerkingen met hotels en evenementen op te zetten." Het doel is 51 Europese steden op Moonback aan te sluiten. 

Link: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/moonback
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingsplatforms

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies