Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Moonback op zoek naar 2 miljoen euro

Moonback op zoek naar 2 miljoen euro
Foto: Moonback / Max Kneefel

Hotelboekingssite Moonback wil opschalen en heeft via crowdfunding al 1,8 miljoen euro opgehaald. Doel is minimaal 2 miljoen euro en daar is nog vier dagen voor. Het platform wil via een slim evenementenmodel groeien naar 51 aangesloten Europese steden. In de eerste fase heeft Moonback een brekingssite ontwikkeld en is actief in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Delft en Antwerpen. 

Moonback werd in 2020 opgericht na een LinkedIn-post van Niels Meijssen. Hij uitte daar zijn verontwaardiging over de aangevraagde coronasteun door een groot boekingsplatform nadat ze kort daarvoor nog miljarden hadden uitgekeerd aan hun aandeelhouders. Dat resulteerde in de opzet van een eerlijke boekingssite met eerlijke prijzen en annuleringsvoorwaarden voor iedereen en een lagere commissie dan andere boekingssites. 

Steward-ownership

Moonback is opgericht volgens het steward-ownership model. Dit betekent dat het onmogelijk is dat ze ooit in handen zullen vallen van investeerders die de koers van het bedrijf willen veranderen. Het voorkomt ook dat ‘zoveel mogelijk winst maken’ ooit het allerhoogste doel van het bedrijf wordt, maar dat juist onze missie gericht op het eerlijker verdelen van de taart altijd voorop blijft staan.

Opschalen

Na een succesvolle crowdfunding in 2020 heeft het bedrijf haar hotelboekingssite gelanceerd. Toen werd ook 2 miljoen opgehaald. Dit bedrag is nu op en de urgentie om deze tweede ronde succesvol af te ronden is dus groot. Meijssen: "Met het geld uit de eerste ronde hebben we een gloednieuwe boekingssite gebouwd, met alle complexiteit die daar bij hoort. Eentje zonder knipperende knoppen maar met een fijne gebruikerservaring. We weten nu heel goed wat reizigers willen. Met het geld uit deze ronde kunnen we opschalen. We gaan nu veel meer hotels aansluiten om Europa in te trekken en echt een plek in de hotelmarkt te veroveren. Daarom willen we ons team uitbreiden met 7 fte.” Zonder de nieuwe crowdfuncing kan het bedrijf de geplande groeifase niet overbruggen en zal het zijn missie om een tegenwicht te bieden aan giganten als Booking.com en Expedia moeten staken.

Evenementen

Het bedrijf wil in de steden vooral via evenementen werken aan bekendheid. "Aangezien we al een kaart per stad hebben, was het voor ons heel makkelijk om ook een evenement op de kaart te zetten, met als resultaat een eigen kaart en link voor het evenement”, vertelt Meijssne. "De organisator stuurt vervolgens de evenementbezoekers door naar Moonback, zodat zij eenvoudig een hotel kunnen boeken. We gaan nu versnellen. Onze ambitie is om vanaf volgend jaar iedere maand een nieuwe stad op Moonback te zetten en in die steden de samenwerkingen met hotels en evenementen op te zetten." Het doel is 51 Europese steden op Moonback aan te sluiten. 

Link: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/moonback
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingsplatforms

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
De genomineerden voor de Horecava Awards 2025 zijn bekend!
De winnaars voor de horecava Innovation en de Horecava Sustainability Award worden bekend gemaakt tijdens de opening Horecava 2025.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.