Moonback op zoek naar 2 miljoen euro
Hotelboekingssite Moonback wil opschalen en heeft via crowdfunding al 1,8 miljoen euro opgehaald. Doel is minimaal 2 miljoen euro en daar is nog vier dagen voor. Het platform wil via een slim evenementenmodel groeien naar 51 aangesloten Europese steden. In de eerste fase heeft Moonback een brekingssite ontwikkeld en is actief in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Delft en Antwerpen.
Moonback werd in 2020 opgericht na een LinkedIn-post van Niels Meijssen. Hij uitte daar zijn verontwaardiging over de aangevraagde coronasteun door een groot boekingsplatform nadat ze kort daarvoor nog miljarden hadden uitgekeerd aan hun aandeelhouders. Dat resulteerde in de opzet van een eerlijke boekingssite met eerlijke prijzen en annuleringsvoorwaarden voor iedereen en een lagere commissie dan andere boekingssites.
Steward-ownership
Moonback is opgericht volgens het steward-ownership model. Dit betekent dat het onmogelijk is dat ze ooit in handen zullen vallen van investeerders die de koers van het bedrijf willen veranderen. Het voorkomt ook dat ‘zoveel mogelijk winst maken’ ooit het allerhoogste doel van het bedrijf wordt, maar dat juist onze missie gericht op het eerlijker verdelen van de taart altijd voorop blijft staan.
Opschalen
Na een succesvolle crowdfunding in 2020 heeft het bedrijf haar hotelboekingssite gelanceerd. Toen werd ook 2 miljoen opgehaald. Dit bedrag is nu op en de urgentie om deze tweede ronde succesvol af te ronden is dus groot. Meijssen: "Met het geld uit de eerste ronde hebben we een gloednieuwe boekingssite gebouwd, met alle complexiteit die daar bij hoort. Eentje zonder knipperende knoppen maar met een fijne gebruikerservaring. We weten nu heel goed wat reizigers willen. Met het geld uit deze ronde kunnen we opschalen. We gaan nu veel meer hotels aansluiten om Europa in te trekken en echt een plek in de hotelmarkt te veroveren. Daarom willen we ons team uitbreiden met 7 fte.” Zonder de nieuwe crowdfuncing kan het bedrijf de geplande groeifase niet overbruggen en zal het zijn missie om een tegenwicht te bieden aan giganten als Booking.com en Expedia moeten staken.
Evenementen
Het bedrijf wil in de steden vooral via evenementen werken aan bekendheid. "Aangezien we al een kaart per stad hebben, was het voor ons heel makkelijk om ook een evenement op de kaart te zetten, met als resultaat een eigen kaart en link voor het evenement”, vertelt Meijssne. "De organisator stuurt vervolgens de evenementbezoekers door naar Moonback, zodat zij eenvoudig een hotel kunnen boeken. We gaan nu versnellen. Onze ambitie is om vanaf volgend jaar iedere maand een nieuwe stad op Moonback te zetten en in die steden de samenwerkingen met hotels en evenementen op te zetten." Het doel is 51 Europese steden op Moonback aan te sluiten.