Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Moonback op zoek naar 2 miljoen euro

Moonback op zoek naar 2 miljoen euro
Foto: Moonback / Max Kneefel

Hotelboekingssite Moonback wil opschalen en heeft via crowdfunding al 1,8 miljoen euro opgehaald. Doel is minimaal 2 miljoen euro en daar is nog vier dagen voor. Het platform wil via een slim evenementenmodel groeien naar 51 aangesloten Europese steden. In de eerste fase heeft Moonback een brekingssite ontwikkeld en is actief in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Delft en Antwerpen. 

Moonback werd in 2020 opgericht na een LinkedIn-post van Niels Meijssen. Hij uitte daar zijn verontwaardiging over de aangevraagde coronasteun door een groot boekingsplatform nadat ze kort daarvoor nog miljarden hadden uitgekeerd aan hun aandeelhouders. Dat resulteerde in de opzet van een eerlijke boekingssite met eerlijke prijzen en annuleringsvoorwaarden voor iedereen en een lagere commissie dan andere boekingssites. 

Steward-ownership

Moonback is opgericht volgens het steward-ownership model. Dit betekent dat het onmogelijk is dat ze ooit in handen zullen vallen van investeerders die de koers van het bedrijf willen veranderen. Het voorkomt ook dat ‘zoveel mogelijk winst maken’ ooit het allerhoogste doel van het bedrijf wordt, maar dat juist onze missie gericht op het eerlijker verdelen van de taart altijd voorop blijft staan.

Opschalen

Na een succesvolle crowdfunding in 2020 heeft het bedrijf haar hotelboekingssite gelanceerd. Toen werd ook 2 miljoen opgehaald. Dit bedrag is nu op en de urgentie om deze tweede ronde succesvol af te ronden is dus groot. Meijssen: "Met het geld uit de eerste ronde hebben we een gloednieuwe boekingssite gebouwd, met alle complexiteit die daar bij hoort. Eentje zonder knipperende knoppen maar met een fijne gebruikerservaring. We weten nu heel goed wat reizigers willen. Met het geld uit deze ronde kunnen we opschalen. We gaan nu veel meer hotels aansluiten om Europa in te trekken en echt een plek in de hotelmarkt te veroveren. Daarom willen we ons team uitbreiden met 7 fte.” Zonder de nieuwe crowdfuncing kan het bedrijf de geplande groeifase niet overbruggen en zal het zijn missie om een tegenwicht te bieden aan giganten als Booking.com en Expedia moeten staken.

Evenementen

Het bedrijf wil in de steden vooral via evenementen werken aan bekendheid. "Aangezien we al een kaart per stad hebben, was het voor ons heel makkelijk om ook een evenement op de kaart te zetten, met als resultaat een eigen kaart en link voor het evenement”, vertelt Meijssne. "De organisator stuurt vervolgens de evenementbezoekers door naar Moonback, zodat zij eenvoudig een hotel kunnen boeken. We gaan nu versnellen. Onze ambitie is om vanaf volgend jaar iedere maand een nieuwe stad op Moonback te zetten en in die steden de samenwerkingen met hotels en evenementen op te zetten." Het doel is 51 Europese steden op Moonback aan te sluiten. 

Link: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/moonback
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingsplatforms

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...