Geplaatst op: 08-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijzen hotels en vakantieparken de lucht in

Prijzen hotels en vakantieparken de lucht in

In juni 2022 waren de prijzen voor consumenten 8,6% hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Daarmee blijft de inflatie ongekend hoog want in mei bedroeg de inflatie ook al 8,8%. In de vrijetijdssector zien we grote verschillen in de inflatie met hotels voorop en tickets voor musea en dierentuinen met een hele lage prijsontwikkeling.

In prijzen voor overnachtingen in hotels stegen in juni 2022 met maar liefst 19,9%. Op vakantieparken lagen de prijzen met 12,0% ook flink hoger. Meer gematigd was de prijsontwikkeling bij maaltijd en drankvertrekkers. Zo stegen de prijzen in de fastfood en afhaalmaaltijden met 8,9% en in restaurants en cafés met 6,1%. Pakketreizen naar het buitenland werden 3,0% duurder. Kaartjes voor attracties en evenementen stegen 1,3% in prijs en die voor musea en bibliotheken met slechts 0,7%.


Figuur 1: Consumentenprijzen, mei-juni, 2022 vs 2021
CPIJuni2022X
Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table
Trefwoorden: dagrecreatie, attractieparken, dierentuinen, evenementen, horeca, hotels, reisbranche, pakketreizen, verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, prijzen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.