Geplaatst op: 11-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Evenementen herstellen licht in 2021 na gitzwart 2020

Evenementen herstellen licht in 2021 na gitzwart 2020
Afbeelding van Michal Jarmoluk via Pixabay

Het hadden zulke mooie sportevenementenjaren moeten worden, 2020 en 2021. Met de Formule 1, de Invictus Games, het EK Voetbal, de spin-off van de Olympische Spelen en de start van de Vuelta. Jaren waren organisatoren ermee in de weer maar het werd op een uitzondering na, door de pandemie, een sof. Het jaar 2020 was zelfs het slechtste sportevenementenjaar dat Respons ooit registreerde. De ticketverkoop daalde in 2020 met maar liefst 80% en de sponsoring met 77%. Van de evenementen die wel doorgingen, konden er maar weinig publiek toelaten. 

Dat blijkt uit de nieuwe Monitor Sportevenementen; de online opvolger van de Sportevenementen Monitor die Respons in 1997 voor het eerst uitgaf. De digitale versie bevat net als voorheen cijfers, analyses en trends. De vormgeving is echter modern en interactief.

Aantal evenementen

In 2020 waren er slechts 81 sportevenementen, waarvan de helft in de pre-corona maanden januari t/m 12 maart. In 2021 was er sprake van enig herstel met 219 sport­evenementen die voldoen aan de criteria van Respons. Een aantal van de afgelaste mega-sportevenementen uit 2020 vond in 2021 alsnog plaats: EK Voetbal in Amsterdam, Formule 1 in Zandvoort en de Olympische Spelen (met het Olympisch Festival op het Scheveningse strand). De Invictus Games zijn net als de start van de Vuelta doorgeschoven naar 2022. 

Bezoekersaantallen

Van de 81 evenementen die in 2020 fysiek plaatsvonden konden er 64 publiek toelaten. De overige evenementen ontvingen vanwege coronamaatregelen nauwelijks toeschouwers. 17 evenementen vonden plaats zonder publiek zoals de voetbalinterland Nederland – Spanje in november 2020 en een aantal nationale en internationale schaatsevenementen in Thialf. 

In 2021 konden ruim 150 sportevenementen met publiek plaatsvinden. Dat is slechts 27% van het gemiddeld aantal evenementen in de jaren 2015 – 2019. Het grootste deel verwelkomde minder bezoekers dan tijdens eerdere edities. Het totale bezoekaantal kwam in 2021 uit op twee miljoen ongeveer een vijfde van de gemiddelden in de periode 2015 – 2019. In 2021 waren er 67 sportevenementen zonder publiek.

Financiën

In financieel opzicht was vooral 2020 voor de evenementen een drama. In 2021 was er herstel maar werd het niveau van 2019 bij lange na nog niet behaald. De ticketomzet van sportevenementen daalde in 2020 met ruim 80% ten opzichte van 2019. In 2021 was het verlies ten opzichte van 2019 27%, vooral door de positieve effecten van de Formule 1 in Zandvoort. Het totaal bezoek aan evenementen was evenwel nog maar een fractie van het pré-coronaniveau. 

Sponsoring daalde in het eerste coronajaar 2020 met 77% (van € 42,1 naar € 9,7 miljoen). Vrijwel alle private inkomsten zijn gerealiseerd in het pre-corona 1e kwartaal van 2020. De publieke partnerbijdragen vielen in 2020 ver terug naar bijna 14% van het niveau van 2019. 

Organisatoren

In 2021 komen de publieke en private bijdragen, ondanks corona,  tezamen uit op bijna 90% van het pre-coronaniveau van 2019. Dat komt grotendeels doordat de grote internationale sportevenementen als het EK Voetbal (in Amsterdam), F1 Zandvoort en het EK Hockey. Pre-corona waren er jaarlijks gemiddeld zo’n 400 verschillende organisatoren actief (bureaus en stichtingen, maar ook sportbonden, verenigingen en acco­mmodaties). In 2020 is dat slechts 15% en in 2021 35% van deze organisatoren.

Link: https://respons.nl
Trefwoorden: evenementen, sport, sportevenementen, onderzoek, bezoekers, entree, omzet

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...