Europese Parlement dwingt luchtvaart vergroening af
Luchtvaartmaatschappijen moeten in de toekomst groenere brandstoffen tanken. Dat heeft het Europese Parlement besloten. Ook waterstof en elektriciteit moeten in de nieuwe energiemix voor de luchtvaart worden meegenomen.
Gebruikte olie, synthetische brandstof en waterstof moeten van het Europese Parlement de norm worden zodat de luchtvaart in 2050 klimaatneutraal is. Ook komt er een EU-etiketteringssysteem om consumenten over de duurzame prestaties van vliegtuigen en maatschappijen te informeren.
Op naar 85% duurzame brandstoffen
Alle luchthavens moeten vanaf 2025 de mogelijkheid bieden dat minimaal 2% van de geleverde brandstof duurzaam is. Dat loopt op naar 37% in 2040 en 85% in 2050. Daarbij is erop gerekend dan in 2040 32% van de luchtvaart op elektriciteit of waterstof vliegt en dat in 2050 63% is.
EP-rapporteur Søren Gade (Renew, DK) zei: "De luchtvaart is een van de moeilijkst te decarboniseren sectoren. Vandaag hebben we laten zien hoe we dit moeten doen en hebben we een krachtig en ambitieus signaal afgegeven aan de burgers van Europa. We hebben u gehoord toen u opriep tot klimaatactie, en we doen ons uiterste best om een echt groen Europa te bereiken.”
Fonds en etikettering
Om een duurzame luchtvaart te stimuleren kom er een Sustainable Aviation Fund. Om consumenten te informeren Om het koolstofarm maken van de luchtvaartsector verder te bevorderen en het publiek te informeren over groenere luchtvaart, hebben de leden van het Europees Parlement de Commissie de opdracht gegeven om tegen 2024 een EU-etiketteringssysteem te ontwikkelen voor de milieuprestaties van vliegtuigen, exploitanten en commerciële vluchten.