Geplaatst op: 15-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Inzicht in vakantiegedrag van de Nederlanders

Inzicht in vakantiegedrag van de Nederlanders
Afbeelding van Michelle Raponi via Pixabay

2022 wordt waarschijnlijk het eerste ’normale’ vakantiejaar na de coronacrisis. Maar hoe normaal is normaal? Is het vakantiegedrag van de Nederlanders in vergelijking met 2019 veel veranderd? ANVR zocht het samen met onderzoeksbureau GfK uit en komt met opmerkelijke resultaten. 

Het onderzoek is uitgevoerd tussen 30 mei en 7 juni 2022 onder 1.003 Nederlanders die de afgelopen zes maanden een buitenlandse vakantie hebben geboekt. Dat betreft 36% van alle Nederlanders. 

Recente ontwikkelingen

Onder een grotere groep respondenten is ook gevraagd naar de invloed van recente ontwikkelingen op hun vakantieplannen. Dan blijken Nederlanders toch wel standvastig. Voor een hele ruime meerderheid (67%) heeft bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne geen invloed op de plannen. Slechts 18% kiest een bestemming dichter bij huis of stelt de vakantieplannen nog even uit (9%). Voor ruim de helft van de Nederlanders hebben de huidige prijsverhogingen geen invloed op hun vakantieplannen. Een klein deel kiest een bestemming dichter bij huis (15%), plant minder activiteiten (14%) of kiest voor minder luxe (13%). De situatie op Schiphol houdt meer Nederlanders bezig. Bijna een kwart zoekt naar alternatieven om niet via Schiphol te hoeven reizen. 

Corona

De Nederlandse vakantieganger die naar het buitenland op vakantie gaat, heeft corona duidelijk achter zich gelaten. Voor 76% heeft corona geen invloed gehad op zijn boekingsgedrag of keuze voor een bestemming. Een deel (15%) heeft wel een bestemming dichter bij huis gekozen. Van alle boekers had 10% nog wel twijfels om op vakantie te gaan. Financiën (40%), gezondheidsrisico’s (28%) of open bestemmingen (26%) waren de belangrijkst redenen voor twijfel. Heel opvallend hadden met name jongeren nog twijfels (12%), terwijl juist 95% van de 50-64-jarigen aangeeft geen twijfels te hebben. 

Type vakantie

De zomerstrandveakantie is voor 38% de meest geboekte vakantie. Dat is flink meer dan in 2019 toen dat voor 31% het geval was. Verliezer is de rondreis die in populariteit daalt  van 18% naar 12%. Het lijkt erop dat we na jaren van stress toe zijn aan ontspanning op het strand. 65+-ers kiezen veel minder vaak voor een zomerstrandvakantie (23%). Zij boeken relatief vaker een rondreis, cruise vakantie of een ander type vakantie, zoals familiebezoek of een natuur/rustvakantie.

VakantieOnderzoekANVR

Vervoermiddel

Het vliegtuig is nog steeds het  populairste vervoermiddel om de vakantiebestemming te bereiken maar de auto maakt een flinke opmars. Het vliegtuig verliest evenwel terrein (van 57% in 2019 naar 51% in 2022). De auto snoept met een groei van 8 procentpunt (van 32% naar 40%) veel van het vliegtuig af. Ook de bus moet inleveren (van 5% naar 3%). Hier zien we duidelijk het effect van zowel de problemen op Schiphol als meer vertrouwen in individuele veilige bubbels. Met name jongeren en 50-64-jarigen hebben een reis geboekt met het vliegtuig (57%), terwijl 35-49-jarigen relatief vaak voor eigen vervoer kiezen (50%) en 65+-ers voor busvervoer (13%).

VakantieOnderzoekANVR

Boekingswijze

De meeste buitenlandse vakantiegangers (56%) boeken rechtstreeks bij de aanbieder van vervoer en verblijf. Dat groeit ten opzichte van 2019 licht (3%punt). Reisorganisaties leveren fors in (van 38% in 2019 naar 33% in 2022).

VakantieOnderzoekANVR


Internet blijft het meest favoriete boekingskanaal dat 80% van de boekingen verwerkt. De app blijft stabiel op 6%. Een terugloop zien we in persoonlijk contact en e-mail. Met name jongeren boeken relatief vaak via de website (88%), terwijl 65+-ers hun boeking vaker persoonlijk (25%), per e-mail (23%) of telefonisch (13%) maken.

Samenstelling

De pakketreis blijft met aan aandeel van 35% de meest favoriete reis maar levert wel aandeel in (4%punt). De belangrijkste redenen om een pakketreis te boeken is het gemak (64%) en de zekerheid bij onverwachte gebeurtenissen (29%). De groei zit vooral in zelf samengestelde reizen (van 27% naar 29%) en reizen waarbij alleen het verblijf is geregeld (van 24% naar 29%). Dat laatste is niet zo verwonderlijk omdat het aantal autovakanties ook groeit. Vakantiegangers die zelf een reis samenstellen vinden het overwegend leuk om te doen (53%) of willen flexibeler zijn (49%). De prijs speelt bij 41%.  Jongeren stellen vaker hun reis zelf samen uit losse onderdelen (36%), terwijl 50-64-jarigen (41%) en 65+-ers (45%) vaker kiezen voor een reis en verblijf in één pakket. 35-49-jarigen regelen vaak enkel een verblijf (35%).

VakantieOnderzoekANVR

Uitgaven

Gemiddeld wordt 1.968 euro aan een vakantie uitgegeven. Dat is ruim 100 euro meer dan in 2019 toen dat op 1.838 euro lag. De meeste vakantiegangers (30%) geven tussen de 1001 en 2000 euro uit. Veruit de meeste reizigers (49%) gaan met z’n tweeën op reis. Ook een reisgezelschap van vier personen (19%) is nog populair. 

VakantieOnderzoekANVR

Vakantieduur

Een geboekte buitenlandse vakantie duurt gemiddeld 11 dagen. Dat is even hoog als in 2019. Meest geboekt is een vakantie van 1 tot 7 dagen (31%), gevolgd door vakanties van 8 tot 10 dagen (25%). Jongeren gaan vaker iets korter op vakantie, zo gaat bijna 4 op de 10 jongeren 1-7 dagen weg, gemiddeld 10 dagen. 65+-ers gaan vaker meer dan 2 weken op vakantie (32%), gemiddeld 13 dagen. De meeste vakanties (54%) worden 3 tot 6 maanden van te voren geboekt. Opvallend is de groei van het aantal kort van te voren geboekte vakanties, minder dan een maand voor vertrek. Die groeien van 18% naar 22%. 

VakantieOnderzoekANVR

Garanties

Bijna de helft van de boekers vindt het belangrijk dat de reisonderneming aangesloten is bij de SGR of ANVR, al geeft ook bijna een derde aan hier niet op te letten bij het boeken. ANVR en SGR hebben onder jongeren nog wel wat werk te verrichten rond hun bekendheid. Ruim 3 op de 10 jongeren geeft aan de organisaties niet te kennen en 38% let er ook niet op bij het boeken. Mannen zijn beter bekend met deze organisaties en letten er vaker op tijdens het boeken. Onder de 50+-ers kent slechts 2% deze organisaties niet en vindt 6 op de boekers het belangrijk dat de reisonderneming bij één van beide organisaties is aangesloten.

Extra vakantie

Ruim 4 op de 10 recente boekers heeft de intentie om in de komende drie maanden opnieuw een buitenlandse vakantie te boeken. Dit is vaak een zomerstrandvakantie of een stedentrip. Jongeren hebben vaker de intentie om een stedentrip te boeken (36%), terwijl 65+-ers vaker aangeven een rondreis te willen boeken (23%).

Link: https://www.anvr.nl/ANVRNieuwsBestanden/GfK%20Jaarrapportage%20ANVR%20Monitor%20Buitenlandse%20Boekingen%202022.pdf
Trefwoorden: vakanties, reisbranche, buitenlandse vakanties, boekingen, bestedingen, vervoermiddel

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...