Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen voor een betere arbeidsmarkt

HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen voor een betere arbeidsmarkt
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Een bijzondere samenwerking tussen een werkgeversorganisatie en een vakbond. HISWA-RECRON en FNV Recreatie  gaan samen het personeelsprobleem in de sector aanpakken. Doel is een imagocampagne maar het vertrekpunt een imago-onderzoek onder zowel werkgevers als medewerkers. 

Het project Arbeidsmarktbranding is een initiatie van de sociale partners binnen het Sociaal Fonds Recreatie; FNV Recreatie, CNV en HISWA-RECRON.

Aanleiding

Aanleiding voor het project Arbeidsmarktbranding is dat bedrijven nu en in de toekomst gekwalificeerde medewerkers nodig hebben en de mbo-opleidingen nieuwe studenten. Bedrijven en opleidingen in de recreatiesector worden geconfronteerd met onbekendheid met en het imago van het werk in de recreatie, de functies en de sector zelf. Hierdoor is het lastiger om nieuwe medewerkers en studenten te werven. Daarnaast speelt de demografische ontwikkeling ook een rol: het aantal jongeren neemt af. Partijen zien daarom een kans om de recreatiesector in Nederland via een imagocampagne goed op de kaart te zetten als onderdeel van het grotere plan om de recreatiesector toekomstbestendig te maken. Zij investeren hier de komende twee jaar veel tijd, geld en energie in.

Rosemarijn de Jong, projectmanager Arbeidsmarktbranding HISWA-RECRON: "Het totale project Arbeidsmarktbranding is erop gericht om, samen met de scholen, vakbonden en de branchevereniging, Nederland te laten zien hoe mooi het is om te werken in de recreatiebranche. Werken en leren in de recreatie is niet heel erg bekend onder jongeren en dit resulteert in een lage instroom van studenten, terwijl de bedrijfstak gekwalificeerde medewerkers heel goed kan gebruiken. Met behulp van het imago-onderzoek proberen we de belangstelling voor het werken in de recreatie te bevorderen.”

Vacaturebank

Dat HISWA-RECRON werk maakt van de arbeidsmarktproblematiek blijkt ook uit de vacaturebank die ze voor leden heeft opgezet. Die staan op de consumentenplatforms van de brancheorganisatie https://www.recron.nl/vacatures/ en https://www.hiswa.nl/vacatures

Onderzoek

In de eerste van het van het project – de onderzoeksfase – worden werkgevers, werknemers en studenten gevraagd hun mening te geven over zes thema’s variërend van het imago van de sector, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden tot arbeidsvoorwaarden en beloning. Met het resultaat uit het imago-onderzoek gaan HISWA-RECRON en FNV Recreatie samen met bedrijven en MBO opleidingen meer bekendheid geven aan het werken en de carrièrekansen in de recreatiesector.

Johan Bijlsma, bestuurder FNV Recreatie: "We halen alles uit de kast om het werken in de recreatiesector onder de aandacht te brengen en aantrekkelijker te maken, zoals een goed salaris en voldoende scholings- en doorgroeimogelijkheden. Werken in de recreatie is een écht vak. De sector herbergt een diversiteit aan beroepen van hoveniers, horecamedewerkers, technische dienst medewerkers, beveiligers, schoonmakers tot aan front-office medewerkers. We hebben deze medewerkers keihard nodig, het hele jaar door.”

Start hier het onderzoek voor werkgevers  
Start hier het onderzoek voor medewerkers

Trefwoorden: ondernemen, arbeidsmarkt, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, watersport, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...