Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Redactie
NRIT

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren

11fountains magazine moet cultuurtoerisme stimuleren
Karin Hofmeijer van Merk Fryslân overhandigt het eerste exemplaar aan wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke

Fryslân blijft de legacy van de Culturele Hoofdstad van Europa 2018 onder de aandacht brengen. De  fonteinen die rond het evenementen in elf Friese steden werden gebouwd krijgen nu een eigen magazine. Het 11fountains magazine moet de steden met elkaar verbinden en kwaliteits- en cultuurtoerisme bevorderen. 

Het 11fountains magazine is een gratis fysiek en online magazine ter promotie van het 11fountains kunstproject. In het magazine, dat een vervolg is op de gids uit 2018, wordt de verdieping opgezocht met achtergrondverhalen over de elf fonteinen, het ontstaan van het kunstproject, de kunstenaars en de steden. Daarnaast wordt de beleefbaarheid van de steden uitgelicht met drie inspiratiereizen naar Leeuwarden, Franeker en Harlingen. 

Fonteinen een aanwinst voor de steden

11fountains is een internationaal kunstproject waar elf internationaal gerenommeerde kunstenaars elf fonteinen in de elf Friese steden hebben ontworpen in het kader van Leeuwarden-Friesland 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Dat de fonteinen een echte aanwinst voor de steden zijn onderstreept wethouder Kees Arendz van gemeente Waadhoeke in Franeker bij de Oortfontein: "Het ontwerp van de Oortfontein past naadloos bij onze mooie middeleeuwse binnenstad en bij de menselijke maat van de stad. We merken dat bezoekers aangenaam verrast zijn, door de locatie naast de kerk maar zeker ook door de prachtige omgeving met de tuinen van Piet Oudolf. Het kunstwerk reflecteert tevens het belang van Franeker als voormalige universiteitsstad en zet aan tot denken. Met elkaar zijn we immers maar een stipje in het heelal en een voorbijgaand moment in de tijd.”

Ontdek de fonteinen het hele jaar door

Cultuur is een belangrijk speerpunt voor Merk Fryslân om het zogenoemde waardevol toerisme te stimuleren: toekomstgericht, duurzaam kwaliteits- en cultuurtoerisme. Door de ontwikkeling van beleefbaar aanbod, waarbij er sterk wordt gefocust op de combinatie van het bezoek van de fontein én de stad, kunnen bezoekers de Friese elf steden het hele jaar door ontdekken en wordt het jaarrond toerisme gestimuleerd in Friesland. 11fountains zorgt sinds Leeuwarden-Fryslân 2018 voor een extra verbinding tussen de elf cultuurhistorische steden van Friesland. Het project wordt ondersteund door de Provincie Fryslân en de zes betrokken gemeenten.

Trefwoorden: toerisme, cultureel toerisme, marketing, Friesland

CELTH





||| Nieuws |||

14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...