Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust

Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust
Foto: Toerisme Vlaanderen

De Belgische kust wordt door vakantiegangers hoog gewaardeerd die dat ook laten blijken door een hoge retentie. Ze komen naar de kust voor de gezonde zeelucht, de rust en het wandelaanbod. Tot voor corona ontving de kust jaarlijks zo’n 2,6 miljoen vakantiegangers in commerciële logiesaccommodaties. Het overgrote deel Belgen. Dat blijkt uit vijfjaarlijks onderzoek van het provinciale toeristische bedrijf Westtoer met financiële steun van Toerisme Vlaanderen. In 2021 en 2022 werden bijna 10.000 gezelschappen ondervraagd  die op weekend of vakantie waren in hotels, huurvakantiewoningen, B&B’s, vakantieparken, vakantiecentra, op campings en in andere logiesaccommodatie.

Tot 2019 ontving de Belgische kust jaarlijks ongeveer 2,6 à 2,7 miljoen vakantiegangers in commercieel logies. Zij verbleven vooral in hotels en verhuurde vakantiewoningen. In 2019 waren de Belgen goed voor 79% van de vakantiegangers in commercieel logies (54 procent Vlamingen en 25 procent Franstalige Belgen). De overige 21% kwam voornamelijk uit de buurlanden, met Duitsland (6%), Frankrijk (6%) en Nederland (4%) voorop. In 2020 daalde het aantal vakantiegangers tot 1,6 miljoen. Een jaar later was het aantal Belgische vakantiegangers weer op niveau maar de buitenlandse gasten nog maar op de helft van voor de pandemie. Opvallend is dat zowel de last-minuteboekingen groeien (van 23% naar 30%) maar ook vroegboekingen van vier maanden of eerder (van 19% naar 22%).

Opbrengsten

Een vakantieganger in commercieel logies aan de Belgische kust besteedt gemiddeld 90 euro per persoon per nacht. Daarvan komt gemiddeld 40 euro terecht bij de logiesaccommodatie en 50 euro bij horeca, activiteiten en retail in de regio. In totaal genereert het commercieel verblijfstoerisme aan de kust jaarlijks ongeveer 30 procent van de totale toeristische omzet aan de Kust. 

Waardering

Verblijfsgasten zijn meer tevreden over hun verblijf aan de kust dan in voorgaande onderzoeken. Dat geldt zowel voor herhaalbezoekers als first-time visitors. Het meest tevreden zijn ze over de gezellige vakantiesfeer, het ruime fiets- en wandelaanbod en de netheid van het strand en de openbare ruimte. Verbeterpunten zitten in slechtweerfaciliteiten en een betere prijs/kwaliteitverhouding in eet- en drinkgelegenheden. Op diverse locaties kunnen de faciliteiten op het strand beter alsmede de bewegwijzering naar bezienswaardigeeden. 

Herhaalbezoek

Die tevredenheid vertaalt zich ook in een grote intentie tot herhaalbezoek. Maar liefst 96% wil de komende drie jaar weer een weekend of vakantie aan de kust doorbrengen. Driekwart van de in dit onderzoek ondervraagde vakantiegangers zijn al herhaalbezoekers en hebben de afgelopen drie jaar een weekend of vakantie aan de kust doorgebracht. 

Samenstelling reisgezelschap

Iets meer dan de helft van de vakantiegangers (53%) komt met kinderen naar de kust, de andere 47% zonder kinderen en dat zijn dan veel stelletjes. Opvallend is dat ook veel familie- of vriendengroepen een verblijf aan de kust brengen.

Motieven

De vakantiegangers kiezen voor de kust vanwege de gezonde zeelucht (50%), een omgeving om tot rust te komen (36%) en het aantrekkelijke wandelaanbod (32%). Daarna volgen het unieke decor van zee en strand (31%), de mooie omgeving (23%), samen met het kindvriendelijk aanbod (23%).

Activiteiten

Vakantiegangers informeren zich voor het eerst meer online (50%) over mogelijke activiteiten dan via brochures (47%). Wandelen is de topactiviteit, gevolgd door uit eten op restaurant, iets drinken op een terras of beachbar, shoppen, een bezoek aan een andere badplaats en strand- en zee-activiteiten. Het compacte karakter van de Belgische kust nodigt ook uit tot bezoek aan andere badplaatsen. Bijna zes op de tien verplaatst zich langs de Kust. Eén op vijf gebruikt de fiets om een langere fietstocht te maken langs de Kust. Daarnaast combineert bijna 20% van de vakantiegangers een verblijf aan zee met een bezoek aan het hinterland, iets hoger in vergelijking met het vorige onderzoek.

Trefwoorden: vakanties, kusttoerisme, onderzoek, waardering, activiteiten, opbrengsten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...