Geplaatst op: 22-07-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust

Veel herhaalbezoek aan Belgische Kust
Foto: Toerisme Vlaanderen

De Belgische kust wordt door vakantiegangers hoog gewaardeerd die dat ook laten blijken door een hoge retentie. Ze komen naar de kust voor de gezonde zeelucht, de rust en het wandelaanbod. Tot voor corona ontving de kust jaarlijks zo’n 2,6 miljoen vakantiegangers in commerciële logiesaccommodaties. Het overgrote deel Belgen. Dat blijkt uit vijfjaarlijks onderzoek van het provinciale toeristische bedrijf Westtoer met financiële steun van Toerisme Vlaanderen. In 2021 en 2022 werden bijna 10.000 gezelschappen ondervraagd  die op weekend of vakantie waren in hotels, huurvakantiewoningen, B&B’s, vakantieparken, vakantiecentra, op campings en in andere logiesaccommodatie.

Tot 2019 ontving de Belgische kust jaarlijks ongeveer 2,6 à 2,7 miljoen vakantiegangers in commercieel logies. Zij verbleven vooral in hotels en verhuurde vakantiewoningen. In 2019 waren de Belgen goed voor 79% van de vakantiegangers in commercieel logies (54 procent Vlamingen en 25 procent Franstalige Belgen). De overige 21% kwam voornamelijk uit de buurlanden, met Duitsland (6%), Frankrijk (6%) en Nederland (4%) voorop. In 2020 daalde het aantal vakantiegangers tot 1,6 miljoen. Een jaar later was het aantal Belgische vakantiegangers weer op niveau maar de buitenlandse gasten nog maar op de helft van voor de pandemie. Opvallend is dat zowel de last-minuteboekingen groeien (van 23% naar 30%) maar ook vroegboekingen van vier maanden of eerder (van 19% naar 22%).

Opbrengsten

Een vakantieganger in commercieel logies aan de Belgische kust besteedt gemiddeld 90 euro per persoon per nacht. Daarvan komt gemiddeld 40 euro terecht bij de logiesaccommodatie en 50 euro bij horeca, activiteiten en retail in de regio. In totaal genereert het commercieel verblijfstoerisme aan de kust jaarlijks ongeveer 30 procent van de totale toeristische omzet aan de Kust. 

Waardering

Verblijfsgasten zijn meer tevreden over hun verblijf aan de kust dan in voorgaande onderzoeken. Dat geldt zowel voor herhaalbezoekers als first-time visitors. Het meest tevreden zijn ze over de gezellige vakantiesfeer, het ruime fiets- en wandelaanbod en de netheid van het strand en de openbare ruimte. Verbeterpunten zitten in slechtweerfaciliteiten en een betere prijs/kwaliteitverhouding in eet- en drinkgelegenheden. Op diverse locaties kunnen de faciliteiten op het strand beter alsmede de bewegwijzering naar bezienswaardigeeden. 

Herhaalbezoek

Die tevredenheid vertaalt zich ook in een grote intentie tot herhaalbezoek. Maar liefst 96% wil de komende drie jaar weer een weekend of vakantie aan de kust doorbrengen. Driekwart van de in dit onderzoek ondervraagde vakantiegangers zijn al herhaalbezoekers en hebben de afgelopen drie jaar een weekend of vakantie aan de kust doorgebracht. 

Samenstelling reisgezelschap

Iets meer dan de helft van de vakantiegangers (53%) komt met kinderen naar de kust, de andere 47% zonder kinderen en dat zijn dan veel stelletjes. Opvallend is dat ook veel familie- of vriendengroepen een verblijf aan de kust brengen.

Motieven

De vakantiegangers kiezen voor de kust vanwege de gezonde zeelucht (50%), een omgeving om tot rust te komen (36%) en het aantrekkelijke wandelaanbod (32%). Daarna volgen het unieke decor van zee en strand (31%), de mooie omgeving (23%), samen met het kindvriendelijk aanbod (23%).

Activiteiten

Vakantiegangers informeren zich voor het eerst meer online (50%) over mogelijke activiteiten dan via brochures (47%). Wandelen is de topactiviteit, gevolgd door uit eten op restaurant, iets drinken op een terras of beachbar, shoppen, een bezoek aan een andere badplaats en strand- en zee-activiteiten. Het compacte karakter van de Belgische kust nodigt ook uit tot bezoek aan andere badplaatsen. Bijna zes op de tien verplaatst zich langs de Kust. Eén op vijf gebruikt de fiets om een langere fietstocht te maken langs de Kust. Daarnaast combineert bijna 20% van de vakantiegangers een verblijf aan zee met een bezoek aan het hinterland, iets hoger in vergelijking met het vorige onderzoek.

Trefwoorden: vakanties, kusttoerisme, onderzoek, waardering, activiteiten, opbrengsten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.