Symbolische boete voor Tix
Reisbemiddelaar Tix heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een symbolische boete van 1.000 euro gekregen voor het betalen van een annuleringsdienst. Dat is zonder toestemming van de consument niet toegestaan.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: "Tijdens de coronacrisis was er veel onduidelijkheid over de terugbetaling van geannuleerde vluchten. In die situatie bood Tix een annuleringsdienst aan, zonder consumenten vooraf te informeren over de kosten en instemming te vragen. Omdat sprake was van uitzonderlijke omstandigheden, leggen we daarvoor deze symbolische boete op.”
Wat was er aan de hand?
In de coronacrisis annuleerden luchtvaartmaatschappijen massaal hun vluchten en vroegen consumenten het bedrag van hun tickets terug bij de luchtvaartmaatschappij. Consumenten die hun ticket via een reisbemiddelaar hadden gekocht, werden door de luchtvaartmaatschappij voor de terugbetaling verwezen naar de bemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij betaalde terug aan de bemiddelaar en deze moest dit bedrag weer terugbetalen aan de consument.
Hoe werkte de terugbetaling bij Tix?
Tix hield echter 55 euro per boeking in, terwijl dit niet vooraf met de consument was afgesproken. Dit mag niet. De consument hoeft alleen ergens voor te betalen als hij daarover vooraf duidelijk is geïnformeerd en ermee heeft ingestemd. Maar vanwege de chaotische situatie aan het begin van de coronacrisis , legt de ACM alleen een symbolische boete op voor overtreding van deze regel. Medio maart 2020 paste Tix zijn algemene voorwaarden hierop aan.