Geplaatst op: 26-07-2022
Auteur: Redactie
NRIT

Symbolische boete voor Tix

Symbolische boete voor Tix

Reisbemiddelaar Tix heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een symbolische boete van 1.000 euro gekregen voor het betalen van een annuleringsdienst. Dat is zonder toestemming van de consument niet toegestaan. 

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: "Tijdens de coronacrisis was er veel onduidelijkheid over de terugbetaling van geannuleerde vluchten. In die situatie bood Tix een annuleringsdienst aan, zonder consumenten vooraf te informeren over de kosten en instemming te vragen. Omdat sprake was van uitzonderlijke omstandigheden, leggen we daarvoor deze symbolische boete op.”

Wat was er aan de hand?

In de coronacrisis annuleerden luchtvaartmaatschappijen massaal hun vluchten en vroegen consumenten het bedrag van hun tickets terug bij de luchtvaartmaatschappij. Consumenten die hun ticket via een reisbemiddelaar hadden gekocht, werden door de luchtvaartmaatschappij voor de terugbetaling verwezen naar de bemiddelaar. De luchtvaartmaatschappij betaalde terug aan de bemiddelaar en deze moest dit bedrag weer terugbetalen aan de consument. 

Hoe werkte de terugbetaling bij Tix? 

Tix hield echter 55 euro per boeking in, terwijl dit niet vooraf met de consument was afgesproken. Dit mag niet. De consument hoeft alleen ergens voor te betalen als hij daarover vooraf duidelijk is geïnformeerd en ermee heeft ingestemd. Maar vanwege de chaotische situatie aan het begin van de coronacrisis , legt de ACM alleen een symbolische boete op voor overtreding van deze regel. Medio maart 2020 paste Tix zijn algemene voorwaarden hierop aan.

Trefwoorden: reisbranche, ticketverkopers

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...