Efteling populairste dagattractie in Nederlandse media
De Efteling was in de maanden mei en juni 2022 de dagattractie met de meeste aandacht in traditionele-, online- en social media. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit, specialist in media monitoring, analyses & insights. Met 29.902 berichten scoorde de Efteling ruim tweemaal zoveel als de nummer twee, het Rijksmuseum (14.403) en vijfmaal zoveel als de nummer drie, Artis (5.964).
De overige dagattracties in de top tien waren:
- Keukenhof (4.189)
- Van Gogh Museum (3.879)
- Diergaarde Blijdorp (3.770)
- Toverland (3.670)
- Walibi Holland (2.791)
- Zaansche Schans (2.056)
- Burgers’ Zoo (2.047)
Verklaring
Volgens de auteurs van het onderzoek is de hoge score van de Efteling te verklaren door de aandacht voor het 70-jarig bestaan en het feit dat er in 2024 een nieuw huiveringwekkend themagebied komt met als hoofdattractie ‘Danse Macabre’. Dit betekent dat het Spookslot moet verdwijnen.
De score van het Rijksmuseum hangt onder meer samen met het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima op 9 juni, waarbij het paar in het Rijksmuseum dineerde met kopstukken van de Europese Centrale Bank.
Overige categorieën
Het rapport maakt ook nog een uitsplitsing naar drie aparte categorieën: attractieparken, dierentuinen, musea en overige dagattracties.
In die categorieën is de top drie als volgt:
Attractieparken
- Efteling (29.902)
- Toverland (3.670)
- Walibi Holland (2.791)
Dierentuinen
- Artis (5.964)
- Diergaarde Blijdorp (3.770)
- Burgers’ Zoo (2.047)
Musea
- Rijksmuseum (14.403)
- Van Gogh Museum (3.879)
- Amsterdam Museum (1.135)
Overige dagattracties
- Keukenhof (4.189)
- Zaanse Schans (2.056)
- De Uithof (361)
R-waarde
De Impactwaarde ontstaat door een impactscore toe te passen op de advertentiewaarde. De advertentiewaarde komt voort uit het advertentietarief, de afmeting van het artikel en het geschatte aantal vertoningen van een artikel. De impactscore bestaat o.a. uit het sentiment van het artikel en de brandingwaarde (hoe prominent wordt een dagattractie genoemd).
Potentieel bereik
De media berichtgeving is openbare berichtgeving. Dit houdt in dat het daadwerkelijke bereik van de artikelen en items niet bekend is. Daarom wordt gekeken naar het potentieel bereik van de berichtgeving. Dit wordt per mediumtype bepaald door te kijken naar de maatstaf die daar geldt. Voor print media worden de bereikcijfers (niet oplagecijfers) gebruikt die uitgevers rapporteren en voor online redactionele artikelen het geschatte aantal bezoekers van de pagina.
Tone of Voice
De Tone of Voice van een publicatie wordt bepaald door het aantal negatief of positief gekenmerkte woorden rondom de zoekterm te meten. Deze negatief of positief gekenmerkte woorden komen voort uit een woordenlijst van ruim 30.000 woorden.
- Download:Download onderzoek (pdf, 1.18 MB)