Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-07-2022
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Efteling populairste dagattractie in Nederlandse media

Efteling populairste dagattractie in Nederlandse media

De Efteling was in de maanden mei en juni 2022 de dagattractie met de meeste aandacht in traditionele-, online- en social media. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit, specialist in media monitoring, analyses & insights. Met 29.902 berichten scoorde de Efteling ruim tweemaal zoveel als de nummer twee, het Rijksmuseum (14.403) en vijfmaal zoveel als de nummer drie, Artis (5.964).

De overige dagattracties in de top tien waren:

  1. Keukenhof (4.189)
  2. Van Gogh Museum (3.879)
  3. Diergaarde Blijdorp (3.770)
  4. Toverland (3.670)
  5. Walibi Holland (2.791)
  6. Zaansche Schans (2.056)
  7. Burgers’ Zoo (2.047)

Verklaring

Volgens de auteurs van het onderzoek is de hoge score van de Efteling te verklaren door de aandacht voor het 70-jarig bestaan en het feit dat er in 2024 een nieuw huiveringwekkend themagebied komt met als hoofdattractie ‘Danse Macabre’. Dit betekent dat het Spookslot moet verdwijnen.

De score van het Rijksmuseum hangt onder meer samen met het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima op 9 juni, waarbij het paar in het Rijksmuseum dineerde met kopstukken van de Europese Centrale Bank.

Overige categorieën

Het rapport maakt ook nog een uitsplitsing naar drie aparte categorieën: attractieparken, dierentuinen, musea en overige dagattracties.

In die categorieën is de top drie als volgt:

Attractieparken

  1. Efteling (29.902)
  2. Toverland (3.670)
  3. Walibi Holland (2.791)

Dierentuinen

  1. Artis (5.964)
  2. Diergaarde Blijdorp (3.770)
  3. Burgers’ Zoo (2.047)

Musea

  1. Rijksmuseum (14.403)
  2. Van Gogh Museum (3.879)
  3. Amsterdam Museum (1.135)

Overige dagattracties

  1. Keukenhof (4.189)
  2. Zaanse Schans (2.056)
  3. De Uithof (361)

R-waarde

De Impactwaarde ontstaat door een impactscore toe te passen op de advertentiewaarde. De advertentiewaarde komt voort uit het advertentietarief, de afmeting van het artikel en het geschatte aantal vertoningen van een artikel. De impactscore bestaat o.a. uit het sentiment van het artikel en de brandingwaarde (hoe prominent wordt een dagattractie genoemd).

Potentieel bereik

De media berichtgeving is openbare berichtgeving. Dit houdt in dat het daadwerkelijke bereik van de artikelen en items niet bekend is. Daarom wordt gekeken naar het potentieel bereik van de berichtgeving. Dit wordt per mediumtype bepaald door te kijken naar de maatstaf die daar geldt. Voor print media worden de bereikcijfers (niet oplagecijfers) gebruikt die uitgevers rapporteren en voor online redactionele artikelen het geschatte aantal bezoekers van de pagina.

Tone of Voice

De Tone of Voice van een publicatie wordt bepaald door het aantal negatief of positief gekenmerkte woorden rondom de zoekterm te meten. Deze negatief of positief gekenmerkte woorden komen voort uit een woordenlijst van ruim 30.000 woorden.

Trefwoorden: attractieparken, dagattracties, dierentuinen, media, mediabereik

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...