Geplaatst op: 09-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vitale Vakantieparken | Deel 2: De aanpak in Fryslân en Limburg

Vitale Vakantieparken | Deel 2: De aanpak in Fryslân en Limburg

Het eerste landelijke congres vitale vakantieparken had als thema ‘Bent u klaar voor de toekomst?’. Voor de organisatie tekenden het ministerie van Binnenlandse Zaken, de provincie Drenthe en Vitale Vakantieparken Drenthe. In een serie artikelen doen we verslag van dit congres. Vandaag belichten we de aanpak in Noord- (Fryslan) en Zuid-Nederland (Limburg). Heel verschillend maar wel met een gezamenlijk doel: een vitale sector. 

Vitale Logiesaccommodaties Fryslân

In Friesland is gekozen voor een programma voor de brede logiessector en niet alleen vakantieparken. Het is onderdeel van het programma gastvrij Fryslân. "Toerisme is een integraal product daarom is het belangrijk al die onderdelen te versterken”, vertelt projectleider Tonique Hollander van Vitale Logiesaccommodaties Fryslan. "We gaan voor slimme groei zodat je inspeelt op de gewenste ontwikkelingen in de regio. Gebaseerd op feiten en cijfers.” Gevraagd naar de impact op de Fries geeft ze toe dat, dat best wel ingewikkeld is: "In elke opgave maken we een vertaalslag van beleid naar ondernemer en kijken we wat voor impact de plannen hebben op de omgeving. Het uitgangspunt is een positieve impact. Mooi voorbeeld is een ondernemer die zijn uitbreiding samenbrengt met sportvoorzieningen in het dorp.” De uitdaging in Friesland is om alle gemeenten aan te haken en het tegelijkertijd praktisch te houden voor ondernemers. Dat is vanwege de grote opgaven voor de toekomst niet eenvoudig: "Denk maar aan grote opgaven rond duurzaamheid, circulariteit en wonen. We moeten kijken hoe dat elkaar kan versterken.” Ze had ook nog een afsluitende tip voor zowel ondernemers als overheden: "Zorg dat je aan de voorkant met elkaar aan tafel gaat zitten zodat je de opgaven kunt adresseren. Gemeenten moeten echt kijken wat er bij de ondernemer speelt. Dan ga je elkaar wat meer begrijpen zeker als het om complexe processen gaat.” 

Vitale Vakantieparken Limburg

Projectleider Yvonne Kokkelkoren en Vitaliteitsmanager Frank Verkoijen zijn maar druk met Vitale Vakantieparken Limburg. Daar werken ze met een vitaliteitsscan en een vitaliteitsmanager, ook wel de campingdoctor genoemd. "Ik word door de overheid betaald maar spreek de taal van de ondernemer”, vertelt Frank Verkoijen. "Als je goed naar beide partijen luistert en daar je voorstel op baseert kom je altijd tot de juiste oplossing.” Het was in Limburg echt learning by doing waar ze in het pilotjaar 10 parken hebben aangepakt. Centrale uitdaging was dat er heel veel niet-vitale parken zijn met veel verschillende belangen. En niet elk traject eindigt in een vitaal vakantiepark: "Bij het Roekenbosch in Venray gingen partijen eerst uit van vitalisering maar uiteindelijk bleek alleen sanering haalbaar”, vertelt Yvonne. "Hier was het door erfpacht wat makkelijker maar als je de plannen kunt onderbouwen, krijg je mensen wel achter je plannen.” De gekozen constructie bij het Roekenbosch is bijzonder want de eigenaar mag nog 10 jaar arbeidsmigranten huisvesten om de sanering te betalen. Dat was ook voor de gemeente interessant omdat een strikte handhaving het alternatief was en vanwege de hoge kosten ook niet aantrekkelijk voor de overheid. ”De combinatie van de wortel en de stok was daar heel belangrijk en heeft 95% van de eigenaren voor de wortel gekozen.” In Limburg hebben ze geleerd dat het heel belangrijk is om alle scenario’s te onderzoeken. En sanering is heel lastig want er is geen verdienmodel voor sanering.

Morgen belichten we de visie van de Rijksoverheid. Gisteren publiceerden we deel 1: De aftrap

Trefwoorden: verbllijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, toekomst, vitale vakantieparken

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...