Geplaatst op: 10-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vitale Vakantieparken | Deel 3: De visie van de Rijksoverheid

Vitale Vakantieparken | Deel 3: De visie van de Rijksoverheid

Het eerste landelijke congres vitale vakantieparken had als thema ‘Bent u klaar voor de toekomst?’. Voor de organisatie tekenden het ministerie van Binnenlandse Zaken, de provincie Drenthe en Vitale Vakantieparken Drenthe. In een serie artikelen doen we verslag van dit congres. Vandaag belichten we de visie en plannen van de Rijksoverheid. Daarvoor was Directeur-generaal Volkshuisvesting en Bouwen, Chris Kuijpers van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar Drenthe gereisd om het project een vliegende doorstart te geven. 

"We hebben veel geleerd van de aanpak en gaan we nu verder”, hield hij de zaal voor en verhaalde over het traject dat door corona danig in de war werd gestuurd: "In 2018 gingen we van start met de Actieagenda Vakantieparken en dachten ongestoord aan de gang te kunnen gaan. Toen kwam corona, moesten parken sluiten en vielen de buitenlandse toeristen weg.” De pandemie heeft volgens Kuijpers een effect gehad op de aanpak maar dat was nog maar het begin van het hobbelige pad. "Een andere stevige verandering is de oorlog in Oekraïne toen we 50.000 opvangplekken moesten vinden. We hebben ook nadrukkelijk gekeken naar vakantieparken. Dat kwam de huisvesting van arbeidsmigranten, asielzoekers en spoedzoekers nog bovenop.” Kuijpers ziet op vakantieparken veel sociale problematiek, kwetsbare bewoners en onveiligheid. Voor zijn departement is de aanpak van de wooncrisis duidelijk een groot dossier. "De vraag is hoe we de wooncrisis kunnen aanpakken. Natuurlijk door het bouwen van meer woningen maar er wordt ook naar andere plekken gekeken.”

Elk park is uniek

In 2018 startte de actieagenda met als doel meer vitale vakantieparken. "Soms met een verantwoorde aanvulling op de lokale woningmarkt maar zeker geen ruimte meer voor uitbuiting of uit het zicht raken van kwetsbare mensen.” Kuijpers streeft naar veilige vakantieparken met bonafide ondernemers zonder criminaliteit en ondermijning. Maar ook een sector die op het gebied van ruimtelijke ordening op een passende wijze worden gefacilteert.” Daarbij zijn in de optiek van Kuijpers financieel gezonde vakantieparken heel belangrijk. "We hebben geleerd dat elk park uniek is want de verschillen tussen de parken zijn groot. Vanwege eigendomssituatie, gebruik, recreatiewaarde, sociale cohesie en de omgeving.” Kuijpers ziet daarom weinig mogelijkheden tot generieke aanpak. "Maatwerk is altijd nodig en dat maakt het vanuit het rijksperspectief best lastig.” Toch kun je generiek de nodige handvatten bieden: 

  • Goede analyse van de startsituatie
  • Ruimte nemen voor afweging
  • Leren van elkaar

Dat vergt:

  • Een informatiefundament
  • Afwegingskader vitale vakantieparken
  • Expertteam
  • Vitaliteitstool voor ondernemers
  • Pilots voor opschaalbare onderzoeksmethode sociale problematiek

Rijk blijft investeren

Binnenlandse Zaken wil graag verder investeren in Vitale Vakantieparken en heeft voor verdere stappen al een aardige agenda die ze graag samen met betrokken partijen bespreken.

  • We moeten blijven doorpakken door parken in kaart te brengen
  • Gemeenten, provincie en rijk moeten elkaar blijven opzoeken
  • Werk toekomstscenario’s uit voor niet vitale parken met als optie transformeren naar wonen
  • Laten we blijven leren van elkaar.
Trefwoorden: verbllijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, toekomst, vitale vakantieparken

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Primeur in Nederland
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...