Compensatieregeling voor reizigers die vlucht hebben gemist
Schiphol komt met een compensatieregeling voor reizigers die door de drukte op de luchthaven hun vlucht hebben gemist. Het aanbod van de luchthaven komt na druk van de Consumentenbond en de MAX Ombudsman die een proefproces aankondigden. De regeling geldt ook voor Eindhoven Airport dat onderdeel is van de Schiphol Group. Bijzonder is dat Schiphol het wel ‘ontzettend vervelend vind’ dat reizigers hun vlucht hebben gemist maar tegelijkertijd stelt dat het ‘niet direct iets te verwijten valt’.
De regeling geldt voor reizigers die tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 op tijd op de luchthaven waren, maar hun vlucht misten als gevolg van de lange wachtrijen. Andere voorwaarde is dat andere partijen de gemaakte kosten niet vergoeden. Reizigers kunnen een compensatie krijgen voor het omboeken van de vlucht of het boeken van een vervangende vlucht en voor alternatief vervoer of extra reiskosten die zijn gemaakt om opnieuw naar Schiphol of een andere luchthaven te reizen. Ook verblijfkosten op of bij Schiphol en uitgaven voor niet meer te annuleren accommodaties, vervoer of activiteiten op de plaats van bestemming gaat Schiphol compenseren. Reizigers moeten hun verzoek uiterlijk 30 september 2022 indienen.
Na de uitzending van MAX vakantieman, die op 25 juli ruim aandacht aan de kwestie besteedde, reageerden niet alleen veel consumenten, maar ook rechtsbijstandsverzekeraars en de Consumentenbond meldden zich voor een samenwerking. Schiphol nam contact op met MAX Ombudsman, waarna er gesprekken werden gevoerd over de randvoorwaarden. Met vereende krachten is er een regeling tot stand gekomen waaronder consumenten de kosten, die zij gemaakt hebben vanwege het missen van hun vlucht bij Schiphol, kunnen claimen. Jeanine Janssen van MAX Ombudsman: "Ik ben blij dat Schiphol haar verantwoordelijkheid neemt richting de consument. We zijn er trots op dat we met onze actie hebben kunnen bijdragen aan deze oplossing’. Het proefproces is nu van de baan, want mensen worden schadeloos gesteld.”