Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Compensatieregeling voor reizigers die vlucht hebben gemist

Compensatieregeling voor reizigers die vlucht hebben gemist
Photo by Ben Koorengevel on Unsplash

Schiphol komt met een compensatieregeling voor reizigers die door de drukte op de luchthaven hun vlucht hebben gemist. Het aanbod van de luchthaven komt na druk van de Consumentenbond en de MAX Ombudsman die een proefproces aankondigden. De regeling geldt ook voor Eindhoven Airport dat onderdeel is van de Schiphol Group. Bijzonder is dat Schiphol het wel ‘ontzettend vervelend vind’ dat reizigers hun vlucht hebben gemist maar tegelijkertijd stelt dat het ‘niet direct iets te verwijten valt’. 

De regeling geldt voor reizigers die tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 op tijd op de luchthaven  waren, maar hun vlucht misten als gevolg van de lange wachtrijen. Andere voorwaarde is dat andere partijen de gemaakte kosten niet vergoeden. Reizigers kunnen een compensatie krijgen voor het omboeken van de vlucht of het boeken van een vervangende vlucht en voor alternatief vervoer of extra reiskosten die zijn  gemaakt om opnieuw naar Schiphol of een andere luchthaven te reizen. Ook verblijfkosten op of bij Schiphol en uitgaven voor niet meer te annuleren accommodaties, vervoer of activiteiten op de plaats van bestemming gaat Schiphol compenseren. Reizigers moeten hun verzoek uiterlijk 30 september 2022 indienen. 

Na de uitzending van MAX vakantieman, die op 25 juli ruim aandacht aan de kwestie besteedde, reageerden niet alleen veel consumenten, maar ook rechtsbijstandsverzekeraars en de Consumentenbond meldden zich voor een samenwerking. Schiphol nam contact op met MAX Ombudsman, waarna er gesprekken werden gevoerd over de randvoorwaarden. Met vereende krachten is er een regeling tot stand gekomen waaronder consumenten de kosten, die zij gemaakt hebben vanwege het missen van hun vlucht bij Schiphol, kunnen claimen. Jeanine Janssen van MAX Ombudsman: "Ik ben blij dat Schiphol haar verantwoordelijkheid neemt richting de consument. We zijn er trots op dat we met onze actie hebben kunnen bijdragen aan deze oplossing’. Het proefproces is nu van de baan, want mensen worden schadeloos gesteld.”

Link: https://www.schiphol.nl/nl/pagina/compensatie-kosten-als-gevolg-van-wachtrijen/
Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, consumentenrecht

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...