Geplaatst op: 16-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)

Triënnale gaat door

Arcadia trekt meer bezoeken dan verwacht (800.000)
Afsluitende performance bij Bosk. Foto: Ruben van Vliet / Arcadia

Gisteravond werd de eerste editie van de triënnale Arcadia afgesloten tijdens een drukbezochte slotperformance van het wandelende bos, Bosk. 800.000 bezoeken trok deze culturele honderddaagse.

De eerste tellingen laten zien dat de cultuurhonderddaagse, die van 6 mei tot en met 14 augustus 2022 duurde en zich afspeelde op diverse plekken in Friesland, zo’n 800.000 bezoeken heeft opgeleverd. Vooraf werd gerekend met 750.000 bezoeken. De organisatie rekent niet in 'bezoekers' maar in 'bezoeken'. Duizenden deelnemers werkten mee aan de bijna 200 artistieke projecten. Een van de programmaonderdelen, de kunstexpositie Paradys in Oranjewoud, is wegens succes met twee weken verlengd. 

Nog belangrijker voor de destinatieorganisatie en de leiding van het evenement, de ambitie ligt op tafel om door te gaan. De eerstvolgende editie van Arcadia staat gepland voor 2025. Voor 2022 was dit evenement het omvangrijkste van Nederland en wie weet over drie jaar weer. Hoe denken de makers over deze editie?

Artistiek directeur Sjoerd Bootsma kijkt vooral naar wat Arcadia teweeg brengt: "Als je het nieuws en sociale media gelooft, dan leven we in een wereld waarin we recht tegenover elkaar staan. Arcadia is een plek gebleken waarin mensen met elkaar in gesprek gaan over urgente maatschappelijke onderwerpen. We hebben bewust gekozen voor een langdurend evenement zodat mensen ook de ruimte kregen om zelf mee te doen. Zo is het programma gemaakt door de Friese mienskip, samen met internationale kunstenaars en cultuurmakers. Veel ervaringen kregen daardoor een intiem karakter met internationale allure.” 

Voortbouwen op Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Al in 2018 zette de organisatie van Arcadia de regio op de kaart toen Leeuwarden-Fryslân de titel ‘Culturele Hoofdstad van Europa’ droeg. Arcadia bouwt voort op dat succes. 

Immie Jonkman, algemeen directeur Arcadia: "Arcadia is in coronatijd gemaakt wat voor de nodige uitdagingen zorgde. Ik ben erg blij met het mooie programma dat we samen met heel veel overheden, scholen, culturele organisaties, het bedrijfsleven en andere partners hebben neergezet. We hebben met z’n allen echt iets in beweging gezet en kijken ernaar uit dit voort te zetten in de volgende editie van 2025.”

Wegens succes verlengd

Op verschillende plekken in de provincie kon men tijdens Arcadia genieten van onder andere de bewegende kunstwerk Bosk in Leeuwarden, het nieuwe podiumkunstenfestival PAFFF en de voorstelling Under Wetter in Wergea. Naast Bosk was een van de hoogtepunten van het evenement het programmaonderdeel Paradys dat talloze mensen uit binnen- en buitenland wist te trekken. "Deze kunstexpositie van nationaal en internationaal gerenommeerde kunstenaars in en rondom voormalige landgoederen, vorstelijke tuinen en natuurschoon, hebben we op veler verzoek verlengd tot en met 28 augustus”, aldus Bootsma. Ook lopen de muzikale theatervoorstelling Verdriet van de Zuiderzee en het gemeenschapsproject IIS nog langer door.

Achtergrond Arcadia

Arcadia is een triënnale en wordt georganiseerd door dezelfde stichting die verantwoordelijk was voor de organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Gedurende 100 dagen, van 6 mei tot en met 14 augustus 2022, werden kunstenaars, cultuurmakers en denkers overal in Friesland uitgenodigd om met hun werk vragen te stellen over wat het betekent een samenleving te zijn in een tijd van omwenteling. Arcadia gaat over de grote vragen van deze tijd, de vormgeving van onze eigen gedroomde wereld, goed voorouderschap en de toekomst van Friesland, meldt de organisatie.

Het uitgebreide programma van Arcadia wordt mede gevormd door bijdragen van vele culturele organisaties, onderwijsinstellingen, bedrijven en de Friese mienskip. Daarnaast wordt het mede mogelijk gemaakt door onder meer partners Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, Groen Leven, Arriva, Univé, Gieskes Strijbis Fonds en LOF.
Trefwoorden: Leeuwarden, triënnale, Arcadia, Bosk, kunst, cultuur, dmo

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.