Geplaatst op: 24-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Door terugkeer vrijetijdseconomie Zeeland en Noord-Holland hardste groeiers regionale economie

Door terugkeer vrijetijdseconomie Zeeland en Noord-Holland hardste groeiers regionale economie
Economische groei in het 2e kwartaal van 2022 voor alle provincies. Bron: CBS.
De vrijetijdseconomie speelt een hoofdrol in het herstel van de regionale economie. CBS becijferde de regionale groei waarbij Zeeland en Noord-Holland aan kop gaan. Noord-Holland haalt zelfs een groeipercentage van een dubbel getal.

De eerste ontwikkeling is niet opvallend. Met het wegvallen van de coronamaatregelen werd weer veel mogelijk en dat leidde tot uitgaven bij consumenten. De economie is in het tweede kwartaal van 2022 in alle provincies gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Noord-Holland had het hoogste groeipercentage, gevolgd door Zeeland. 

Vorige week berichtte het CBS al dat de Nederlandse economie met 5,3 procent was gegroeid vergeleken met een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2021 waren er nog ingrijpende coronamaatregelen van kracht, in tweede kwartaal van 2022 niet meer.

Economie Noord-Holland 10 procent groei

Noord-Holland was de sterkst groeiende provincie, met een economische groei van 10 procent. In Zeeland kwam de groei in het tweede kwartaal uit op 8 procent, in Noord-Brabant op 5 procent. De drie noordelijke provincies kenden met 3 tot 4 procent juist wat minder groei dan de Nederlandse economie als geheel.

Regionale verschillen binnen de provincies

Door naar kleinere regio’s te kijken worden verschillen in economische groei binnen de provincies zichtbaar. In de meeste regio’s groeide de economie in het tweede kwartaal van 2022 met ongeveer 3 tot 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. In een beperkt aantal regio’s was de groei aanzienlijk hoger. 

Terugkeer vrijetijdseconomie zorgt voor uitgaven

De horeca, de reisbranche en de industrie waren hiervoor de voornaamste aanjagers. De horeca, luchtvaart, spoorvervoer en reisbemiddeling herstelden van het afschaffen van de maatregelen tegen het coronavirus. Je ziet hierin dat de vrijetijdseconomie een grote rol speelt in het herstel.

Noord-Hollandse groei dankzij Haarlemmermeer en Amsterdam

Haarlemmermeer en Amsterdam zorgden voor de bovengemiddelde groei in Noord-Holland. De economie van Haarlemmermeer groeide het sterkst, met ongeveer 21 procent. Dat is te danken aan het toegenomen vliegverkeer op Schiphol ten opzichte van een jaar geleden, toen er nog reisbeperkingen golden. Amsterdam was de op één na sterkste groeier, met een toename van 10 procent. Dat is voornamelijk te danken aan herstel van de reisbemiddeling en de horeca.

7 tot 10 procent groei in Zeeuwse regio’s

De groei in Zeeland kwam uit op circa 8 procent, vooral doordat de hele provincie profiteerde van het aantrekken van de horeca. Daarnaast zorgde ook de industrie in Zeeuws-Vlaanderen ervoor dat de groei in Zeeland boven het landelijke cijfer uitkwam.

De groei in Noord-Brabant was voor een groot deel te danken aan de industrie in Zuidoost-Noord-Brabant. In deze regio rond Eindhoven groeide de economie in het tweede kwartaal van 2022 met ongeveer 7 procent vergeleken met een jaar eerder.

Zuidwest-Friesland parel economische groei in kleinere regio's

De regio’s in Noord-Nederland groeiden relatief weinig. In Overig Groningen was de beperkte groei van 3 procent voornamelijk het gevolg van het terugschroeven van de aardgaswinning. Voor veel andere noordelijke regio’s geldt dat de bedrijfstakken die profiteerden van het opheffen van de coronamaatregelen daar een relatief klein deel van de economie vormen. Zuidwest-Friesland is daarop de uitzondering. Horeca, sport en recreatie zijn daar sterker vertegenwoordigd, waardoor de groei in Zuidwest-Friesland uitkwam op 5 procent.
Trefwoorden: economie, groei, cbs, onderzoek, vrijetijd, leisure, uitgaven

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies