Geplaatst op: 30-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Zorgen om vrijetijdssector na hele mooie zomer

Leisure-experts van ABN-AMRO maken zich grote zorgen over de vrijetijdssector door de hoge inflatie en het lage vertrouwen van zowel consumenten als ondernemers. En dat na een prachtige zomer waar in bijna alle deelsectoren de omzetten fors boven het niveau van 2019 uitkwamen. 

De vrijetijdssector heeft -als we kijken naar de transactiedata van ABN-AMRO- twee hele mooie maanden (juni-juli) achter de rug. In de meeste sectoren lagen de pin- en online transacties fors boven het niveau van 2019. Daarbij moet wel worden aangetekend dat mede door de pandemie veel meer mensen digitaal zijn gaan betalen. Deze zomer hadden vanwege het mooie weer alleen de bioscopen een zware tijd. Ook de catering is nog niet van de pandemie hersteld door meer thuiswerk. 

PintransactiesABNAMRO

Vertrouwen daalt

Maar in augustus zakte het consumentenvertrouwen weg naar een historisch dieptepunt van -54 en ook de koopbereidheid daalde van -18 in januari naar -41 in augustus. Dat is heel vervelend voor de vrijetijdssector die traditioneel gevoelig is voor het consumentenvertrouwen. Dat had ook gevolgen voor het ondernemersvertrouwen dan scherp daalde.

Stijgende kosten maar deels doorberekend

Een ander pijnpunt is de hoge inflatie, gedreven door sterk oplopende prijzen voor energie. Veel ondernemers in de vrijetijdssector kunnen de gestegen kosten niet geheel doorberekenen in de tarieven die ze aan consumenten rekenen. Een kwart van de ondernemingen in de cultuur, recreatie en sport geeft aan de gestegen kosten aan energie, inkoop van voeding, personeel, en transport geheel niet te kunnen doorberekenen aan hun klanten en bijna 55% kan dit slechts voor een klein deel. Van de ondernemers in de horeca geeft slechts 7,2% aan de kosten niet te kunnen doorberekenen, al zegt ruim 62% dit maar voor een klein deel te kunnen. Ook musea, dierentuinen, theaters en congressen berekenen de gestegen kosten niet door in hun prijzen. Voor andere vrijetijdsproducten en -diensten zijn de prijzen de afgelopen maanden wel fors gestegen zoals kampeerwagens (10,5%), hotelkamers (15,7%) en pakketreizen naar het buitenland (18,1%). Ook fastfood en afhaalmaaltijden zijn flink duurder geworden met een stijging van 9,7% in juli. Restaurants en cafés hadden meer moeite de gestegen kosten volledig door te berekenen; hier stegen de prijzen in juli met 6,2%.

Oplopende verliezen

Veel ondernemers in de sector vrijetijdssector zagen als gevolg hun resultaten in de eerste helft van 2022 verslechteren, zo laten data van het CBS zien. Hoewel in de horeca 47% van de ondernemers winstgevend was, leed 17% verlies. In de cultuur, sport en recreatie waren deze percentages respectievelijk 36% en 20% . Hiermee zijn de resultaten van de ondernemers in de sector leisure het minst positief van alle sectoren van de Nederlandse economie. Gemiddeld boekte namelijk ruim 63% van alle Nederlandse bedrijven winst en 9% verlies.

Zorgen om personeelstekorten

Naast de stijgende kosten zorgen personeelstekorten voor een afnemend vertrouwen van ondernemers. In de horeca stonden in het tweede kwartaal 44.600 vacatures open; een toename van 3.000 vacatures ten opzichte van het eerste kwartaal. Het digitaliseren van werkzaamheden kan in deze tijden van personeelsschaarste verlichting bieden. Maar liefst 73% van alle taken in de horeca lenen zich vanwege de mate van herhaling en voorspelbaarheid voor digitalisering en automatisering. Het in- en uitchecken in hotels, het bijbestellen van drankjes, het optimaliseren van de inkoop en voorraadposities en het afrekenen zijn voorbeelden van zaken waar techniek kan helpen.

Link: https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/leisure/index.html
Trefwoorden: attractieparken, cultuur, dagrecreatie, evenementen, horeca, leisure, reisbranche, toerisme, vakanties, verblijfsrecreatie, ondernemen, consumenten, omzetten, vertrouwen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
30/12/24
Tunnel Jonkheerpad officieel geopend
ProRail heeft samen met Brabants Landschap en de gemeente Oisterwijk de onderdoorgang bij het Jonkheerpad in natuurgebied Landgoed Nemerlaer begin december officieel geopend.
27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...