Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Omzet horeca stijgt fors maar ondernemer is minder positief voor komende maanden

Omzet horeca landelijk 84,7 procent hoger dan jaar eerder

Omzet horeca stijgt fors maar ondernemer is minder positief voor komende maanden
Omzet hotels veerde sneller omhoog doordat zij meer last hadden van de coronamaatregelen dan vakantieparken.
Hoe snel veerde de horeca op na de dramatische coronajaren? Nu is dat door CBS precies in kaart gebracht. De omzet steeg met 84,7% in vergelijking met een jaar geleden. Er zijn nog meer cijfers.

De omzet van de horeca steeg in het tweede kwartaal 2022 met 31,3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal, meldt het CBS. Daar is ook de veerkracht van de horeca te zien. Dat komt vooral door het wegvallen van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus in het eerste kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) nam met 29 procent toe. Zowel de omzet als het volume lagen in het tweede kwartaal van 2022 voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis hoger dan ervoor.
Vergeleken met het tweede kwartaal van 2021 was de omzet van de horeca 84,7 procent hoger. Vorig jaar had de horeca tijdens het tweede kwartaal nog wel last van coronamaatregelen.

Horeca in vakantieparken voorzichtiger omhoog

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2022 met 37,9 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Daarmee ligt het percentage hoger dan het landelijke cijfer maar dat ligt in positieve zin aan de hotels. Hotels zetten bijna 61 procent meer om dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, nam in het tweede kwartaal veel minder sterk toe (2,5 procent). Dat komt doordat hotels veel harder zijn geraakt door de coronacrisis dan overige logiesverstrekkers.

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 29,1 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van alle onderliggende branches steeg. Van cafés nam de omzet, met 48,9 procent, het sterkst toe. Restaurants boekten in het tweede kwartaal 36,2 procent meer omzet dan een kwartaal eerder. Deze beide branches profiteerden sterk van het wegvallen van de maatregelen. De omzet van fastfoodrestaurants steeg met 5,8 procent en die van kantines en catering steeg met 34,5 procent.

Groei ook hoger dan in 2019

In het tweede kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 84,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het tweede kwartaal vorig jaar de horeca nog zwaar te lijden had van de coronamaatregelen. In het eerste kwartaal van 2022 waren de beperkende maatregelen al flink versoepeld en in het tweede kwartaal werden ze helemaal opgeheven. Voor het eerst sinds de coronacrisis was de omzet ook hoger dan in hetzelfde kwartaal voor corona. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna 19 procent hoger.

Hotels boekten in het tweede kwartaal 172,4 procent meer omzet dan een jaar eerder. De stijging ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 was bijna 6 procent. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 27 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet ruim 20 procent hoger.

De omzet van de cafés groeide in het tweede kwartaal met 134,4 procent. Dit is op de hotels na de grootste omzetstijging van alle horecabranches. De omzet lag ruim 19 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Bij restaurants was de omzet 94,5 procent hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna een kwart hoger.

Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 32,2 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet 28,3 procent hoger. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 83 procent meer om dan een jaar eerder. Hun omzet groeide ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 met 13,6 procent.

Horecaondernemers minder positief voor komende maanden

Het ondernemersvertrouwen nam aan het begin van het derde kwartaal van 2022 in de meeste bedrijfstakken af, maar bleef in alle bedrijfstakken positief. In de horeca was de afname het grootst. Horecaondernemers waren onder meer een stuk minder positief over de verwachte omzet in de komende 3 maanden en negatiever over het economisch klimaat in de komende 3 maanden dan een kwartaal eerder. Sinds het begin van de coronapandemie fluctueerde de stemmingsindicator (% positieve antwoorden - % negatieve antwoorden) sterk, mede door coronamaatregelen.
Trefwoorden: horeca, hotel, vakantiepark, camping, groei

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...