Geplaatst op: 31-08-2022
Auteur: Marc Gerlings

Omzet horeca stijgt fors maar ondernemer is minder positief voor komende maanden

Omzet horeca landelijk 84,7 procent hoger dan jaar eerder

Omzet horeca stijgt fors maar ondernemer is minder positief voor komende maanden
Omzet hotels veerde sneller omhoog doordat zij meer last hadden van de coronamaatregelen dan vakantieparken.
Hoe snel veerde de horeca op na de dramatische coronajaren? Nu is dat door CBS precies in kaart gebracht. De omzet steeg met 84,7% in vergelijking met een jaar geleden. Er zijn nog meer cijfers.

De omzet van de horeca steeg in het tweede kwartaal 2022 met 31,3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal, meldt het CBS. Daar is ook de veerkracht van de horeca te zien. Dat komt vooral door het wegvallen van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus in het eerste kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) nam met 29 procent toe. Zowel de omzet als het volume lagen in het tweede kwartaal van 2022 voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis hoger dan ervoor.
Vergeleken met het tweede kwartaal van 2021 was de omzet van de horeca 84,7 procent hoger. Vorig jaar had de horeca tijdens het tweede kwartaal nog wel last van coronamaatregelen.

Horeca in vakantieparken voorzichtiger omhoog

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2022 met 37,9 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Daarmee ligt het percentage hoger dan het landelijke cijfer maar dat ligt in positieve zin aan de hotels. Hotels zetten bijna 61 procent meer om dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, nam in het tweede kwartaal veel minder sterk toe (2,5 procent). Dat komt doordat hotels veel harder zijn geraakt door de coronacrisis dan overige logiesverstrekkers.

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 29,1 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van alle onderliggende branches steeg. Van cafés nam de omzet, met 48,9 procent, het sterkst toe. Restaurants boekten in het tweede kwartaal 36,2 procent meer omzet dan een kwartaal eerder. Deze beide branches profiteerden sterk van het wegvallen van de maatregelen. De omzet van fastfoodrestaurants steeg met 5,8 procent en die van kantines en catering steeg met 34,5 procent.

Groei ook hoger dan in 2019

In het tweede kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 84,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het tweede kwartaal vorig jaar de horeca nog zwaar te lijden had van de coronamaatregelen. In het eerste kwartaal van 2022 waren de beperkende maatregelen al flink versoepeld en in het tweede kwartaal werden ze helemaal opgeheven. Voor het eerst sinds de coronacrisis was de omzet ook hoger dan in hetzelfde kwartaal voor corona. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna 19 procent hoger.

Hotels boekten in het tweede kwartaal 172,4 procent meer omzet dan een jaar eerder. De stijging ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 was bijna 6 procent. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 27 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet ruim 20 procent hoger.

De omzet van de cafés groeide in het tweede kwartaal met 134,4 procent. Dit is op de hotels na de grootste omzetstijging van alle horecabranches. De omzet lag ruim 19 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Bij restaurants was de omzet 94,5 procent hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna een kwart hoger.

Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 32,2 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet 28,3 procent hoger. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 83 procent meer om dan een jaar eerder. Hun omzet groeide ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 met 13,6 procent.

Horecaondernemers minder positief voor komende maanden

Het ondernemersvertrouwen nam aan het begin van het derde kwartaal van 2022 in de meeste bedrijfstakken af, maar bleef in alle bedrijfstakken positief. In de horeca was de afname het grootst. Horecaondernemers waren onder meer een stuk minder positief over de verwachte omzet in de komende 3 maanden en negatiever over het economisch klimaat in de komende 3 maanden dan een kwartaal eerder. Sinds het begin van de coronapandemie fluctueerde de stemmingsindicator (% positieve antwoorden - % negatieve antwoorden) sterk, mede door coronamaatregelen.
Trefwoorden: horeca, hotel, vakantiepark, camping, groei

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.