Geplaatst op: 31-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eén landelijke database met verblijfsaanbod haalbaar

Eén landelijke database met verblijfsaanbod haalbaar

Het toeristisch domein moet het initiatief nemen voor één landelijke database met het toeristisch verblijfsaanbod in Nederland. Een dergelijk totaaloverzicht bestaat momenteel niet en is hard nodig om gefundeerde keuzes te maken in toeristisch en ruimtelijk beleid. Dat concludeert een projectgroep vanuit de Landelijke Data Alliantie (LDA) na een test van een dergelijke database in Ommen, Utrechtse Heuvelrug en Veere.

Een landelijk dekkende database met verblijfsaanbod is hard nodig omdat er momenteel sprake is van een zeer versnipperd en zeer incompleet beeld. De alom nagestreefde aanpak van spreiding in ruimte en tijd van toerisme, om zo bij te dragen aan ‘lusten en lasten in balans’, staat of valt met weten hoeveel aanbod waar is. Als het gaat om het al dan niet toestaan van ontwikkeling van nieuw aanbod is het ook nodig om te weten wat het huidige aanbod is.

Brede werkgroep en drie testgebieden

Dit project, gecofinancierd vanuit de Actieagenda Vitale Vakantieparken en  de Landelijke Data Alliantie, is uitgevoerd door het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme samen met het CBS, HISWA-RECRON, Marketing Drenthe, MarketingOost, Visit Veluwe, NBCT en de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Holland, Utrecht en Zeeland. Met data uit het KvK Handelsregister, het LISA Vestigingenregister, de Basisregistraties Adressen en Gebouwen en de Basisregistratie Topografie (BRT) is in de gemeenten Ommen, Utrechtse Heuvelrug en Veere het aanbod in kaart gebracht. Tijdens de proef is samengewerkt met NRIT Media, vanwege hun nationale database voor verblijfsrecreatie. Naar schatting is daarmee 80% van het aanbod van toeristische verblijfsaccommodaties in kaart gebracht. Volgens de onderzoekers een mooie eerste stap.

Complexe uitvoering

De uitvoering bleek enorm complex omdat de vier databestanden niet eenvoudig konden worden gekoppeld. Op kleine schaal bleek automatisering van processen bovendien lastig en niet rendabel. Daarom wordt een landelijke aanpak voorgestaan waarbij binnen de uitvoering ervaring met data rond verblijfsaccommodaties noodzakelijk is. Plaatselijke kennis bleek ook enorm waardevol maar is in een landelijke opzet niet eenvoudig te realiseren. In de nu gepubliceerde verkenning is al veel voorwerk gedaan en een heel stappenplan om data te integreren opgeleverd.

Het uiteindelijke doel van dit project is het komen tot een (meer) volledig beeld van het aanbod van alle vormen van toeristische verblijfsaccommodaties in Nederland, inclusief vast kamperen, tweede woningen, jachthavens en particuliere verhuur. Alhoewel het belangrijk is dat de database ook voor andere beleidsdoelen kan worden gebruikt, geniet het beheer door de sector de voorkeur. Dit vanwege de snelheid van handelen en het optimaal adresseren van de wensen van de sector. Op dit moment wordt over de mogelijke uitwerking van een landelijke aanpak nagedacht door de LDA in overleg met betrokken partijen.

Meer informatie

Meer weten over dit project? Download dan hier het eindrapport inclusief alle bijlagen met een beschrijving van de databronnen, een definitiekader, werkschema en een stappenplan.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, onderzoek, aanbod, watersport, hotels, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, vakantieparken, jachthavens, particuliere verhuur

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...