Geplaatst op: 31-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eén landelijke database met verblijfsaanbod haalbaar

Eén landelijke database met verblijfsaanbod haalbaar

Het toeristisch domein moet het initiatief nemen voor één landelijke database met het toeristisch verblijfsaanbod in Nederland. Een dergelijk totaaloverzicht bestaat momenteel niet en is hard nodig om gefundeerde keuzes te maken in toeristisch en ruimtelijk beleid. Dat concludeert een projectgroep vanuit de Landelijke Data Alliantie (LDA) na een test van een dergelijke database in Ommen, Utrechtse Heuvelrug en Veere.

Een landelijk dekkende database met verblijfsaanbod is hard nodig omdat er momenteel sprake is van een zeer versnipperd en zeer incompleet beeld. De alom nagestreefde aanpak van spreiding in ruimte en tijd van toerisme, om zo bij te dragen aan ‘lusten en lasten in balans’, staat of valt met weten hoeveel aanbod waar is. Als het gaat om het al dan niet toestaan van ontwikkeling van nieuw aanbod is het ook nodig om te weten wat het huidige aanbod is.

Brede werkgroep en drie testgebieden

Dit project, gecofinancierd vanuit de Actieagenda Vitale Vakantieparken en  de Landelijke Data Alliantie, is uitgevoerd door het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme samen met het CBS, HISWA-RECRON, Marketing Drenthe, MarketingOost, Visit Veluwe, NBCT en de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Holland, Utrecht en Zeeland. Met data uit het KvK Handelsregister, het LISA Vestigingenregister, de Basisregistraties Adressen en Gebouwen en de Basisregistratie Topografie (BRT) is in de gemeenten Ommen, Utrechtse Heuvelrug en Veere het aanbod in kaart gebracht. Tijdens de proef is samengewerkt met NRIT Media, vanwege hun nationale database voor verblijfsrecreatie. Naar schatting is daarmee 80% van het aanbod van toeristische verblijfsaccommodaties in kaart gebracht. Volgens de onderzoekers een mooie eerste stap.

Complexe uitvoering

De uitvoering bleek enorm complex omdat de vier databestanden niet eenvoudig konden worden gekoppeld. Op kleine schaal bleek automatisering van processen bovendien lastig en niet rendabel. Daarom wordt een landelijke aanpak voorgestaan waarbij binnen de uitvoering ervaring met data rond verblijfsaccommodaties noodzakelijk is. Plaatselijke kennis bleek ook enorm waardevol maar is in een landelijke opzet niet eenvoudig te realiseren. In de nu gepubliceerde verkenning is al veel voorwerk gedaan en een heel stappenplan om data te integreren opgeleverd.

Het uiteindelijke doel van dit project is het komen tot een (meer) volledig beeld van het aanbod van alle vormen van toeristische verblijfsaccommodaties in Nederland, inclusief vast kamperen, tweede woningen, jachthavens en particuliere verhuur. Alhoewel het belangrijk is dat de database ook voor andere beleidsdoelen kan worden gebruikt, geniet het beheer door de sector de voorkeur. Dit vanwege de snelheid van handelen en het optimaal adresseren van de wensen van de sector. Op dit moment wordt over de mogelijke uitwerking van een landelijke aanpak nagedacht door de LDA in overleg met betrokken partijen.

Meer informatie

Meer weten over dit project? Download dan hier het eindrapport inclusief alle bijlagen met een beschrijving van de databronnen, een definitiekader, werkschema en een stappenplan.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, onderzoek, aanbod, watersport, hotels, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, vakantieparken, jachthavens, particuliere verhuur

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...