Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af
Afbeelding van Tumisu via Pixabay

In augustus groeide de inflatie in Nederland met 12,0% stevig door. In juli lag die nog op 10,3%. In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de prijsgroei. 

Voor alle bestedingscategorieën samen stegen in augustus de prijzen van consumentengoederen en -diensten met 12,0%. De prijs voor energie steeg met maar liefst 151% en had een groot aandeel in de inflatie in Nederland. Ook voeding werd duurder (+13,1%). 

Afvlakkende prijsgroei in verblijf en horeca

In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de inflatie. In augustus werden pakketreizen 10,1% duurder, een maand eerder was dat nog 18,1%. De prijzen die vakantieparken vroegen, stegen met 5,7%, een maand eerder was dat nog 7,9%. In de maanden april-juni zagen we een prijsgroei van meer van 10% bij vakantieparken. Hotels vroegen in augustus 15,4% meer voor een kamer dan een jaar eerder. In juli lag dat met 15,7% iets hoger. Bij eet- en drinkgelegenheden liepen de prijzen nog heel licht op. Fastfood- en afhaal werd 9,9% duurder, een maand eerder lag dat nog op 9,7%. Restaurants, cafés en dancings hanteerden 6,6% hogere prijzen in augustus, in juli was dat nog 6,2%. 

Stabiele prijsontwikkeling in dagrecreatie

Aangezien de dagrecreatie over het algemeen met jaarprijzen werkt, zien we daar maand op maand een min of meer gelijke prijsontwikkeling. Voor musea, bibliotheken en dierentuinen ligt die rond de 0,5%. Bij attracties en evenementen rond de 3%. Bij de podiumkunsten (bioscopen, theaters en concerten) daalde de inflatie van 2,9% in juli naar 2,1% in augustus. Het is wel de vraag of deze organisaties dat lang volhouden vanwege de gestegen prijzen voor energie en inkoop.


Tabel 1: Prijsontwikkeling in de vrijetijdssector, jaarmutatie CPI, 2022 vs 2021


mei

juni

juli

augustus

Pakketreizen

9,7%

3,0%

18,1%

10,1%

Hotels

8,8%

19,9%

15,7%

15,4%

Vakantieparken

11,1%

12,0%

7,9%

5,7%

Eet- en drinkgelegenheden 

7,4%

7,8%

8,3%

8,3%

Attracties en evenementen

5,5%

1,3%

3,2%

3,2%

Musea en dierentuinen

0,6%

0,7%

0,5%

0,4%

Bioscopen, theaters en concerten

.

.

2,9%

2,1%


Bron: CBS

Trefwoorden: prijzen, inflatie, dagrecreatie, horeca, attractieparken, dierentuinen, evenementen, reisbranche, hotels, restaurants, cafés, cultuur, theaters, bioscopen

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...