Geplaatst op: 06-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af

Prijsgroei in vrijetijdssector vlakt af
Afbeelding van Tumisu via Pixabay

In augustus groeide de inflatie in Nederland met 12,0% stevig door. In juli lag die nog op 10,3%. In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de prijsgroei. 

Voor alle bestedingscategorieën samen stegen in augustus de prijzen van consumentengoederen en -diensten met 12,0%. De prijs voor energie steeg met maar liefst 151% en had een groot aandeel in de inflatie in Nederland. Ook voeding werd duurder (+13,1%). 

Afvlakkende prijsgroei in verblijf en horeca

In de vrijetijdssector zien we een stabilisatie van de inflatie. In augustus werden pakketreizen 10,1% duurder, een maand eerder was dat nog 18,1%. De prijzen die vakantieparken vroegen, stegen met 5,7%, een maand eerder was dat nog 7,9%. In de maanden april-juni zagen we een prijsgroei van meer van 10% bij vakantieparken. Hotels vroegen in augustus 15,4% meer voor een kamer dan een jaar eerder. In juli lag dat met 15,7% iets hoger. Bij eet- en drinkgelegenheden liepen de prijzen nog heel licht op. Fastfood- en afhaal werd 9,9% duurder, een maand eerder lag dat nog op 9,7%. Restaurants, cafés en dancings hanteerden 6,6% hogere prijzen in augustus, in juli was dat nog 6,2%. 

Stabiele prijsontwikkeling in dagrecreatie

Aangezien de dagrecreatie over het algemeen met jaarprijzen werkt, zien we daar maand op maand een min of meer gelijke prijsontwikkeling. Voor musea, bibliotheken en dierentuinen ligt die rond de 0,5%. Bij attracties en evenementen rond de 3%. Bij de podiumkunsten (bioscopen, theaters en concerten) daalde de inflatie van 2,9% in juli naar 2,1% in augustus. Het is wel de vraag of deze organisaties dat lang volhouden vanwege de gestegen prijzen voor energie en inkoop.


Tabel 1: Prijsontwikkeling in de vrijetijdssector, jaarmutatie CPI, 2022 vs 2021


mei

juni

juli

augustus

Pakketreizen

9,7%

3,0%

18,1%

10,1%

Hotels

8,8%

19,9%

15,7%

15,4%

Vakantieparken

11,1%

12,0%

7,9%

5,7%

Eet- en drinkgelegenheden 

7,4%

7,8%

8,3%

8,3%

Attracties en evenementen

5,5%

1,3%

3,2%

3,2%

Musea en dierentuinen

0,6%

0,7%

0,5%

0,4%

Bioscopen, theaters en concerten

.

.

2,9%

2,1%


Bron: CBS

Trefwoorden: prijzen, inflatie, dagrecreatie, horeca, attractieparken, dierentuinen, evenementen, reisbranche, hotels, restaurants, cafés, cultuur, theaters, bioscopen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...