Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Afbeelding van martaposemuckel via Pixabay

De toeristische bestedingen in de Nederlandse economie groeiden in 2021 mooi maar lagen nog steeds ver onder het niveau van 2019. Omdat toerisme harder groeide dan de Nederlandse economie nam de bijdrage van toerisme aan de economie toe tot 2,5%, maar nog een heel eind verwijderd van de 4,4% die het ooit was. In tegenstelling tot de toeristische bestedingen daalde de werkgelegenheid verder. 

In 2021 hebben binnen- en buitenlandse toeristen samen 58,9 miljard in de Nederlandse economie besteed; 10,7% meer dan in 2020 maar nog altijd 35,1% minder dan in 2019. Voor corona lagen de toeristische bestedingen op 90,8 miljard euro. Goed voor 4,4% van het bbp.

Bestedingen van buitenlandse toeristen

Buitenlandse toeristen gaven vorig jaar 17,8 miljard euro uit in Nederland. Het gaat dan om bestedingen van buitenlandse toeristen die naar Nederland reizen maar ook om bestedingen van buitenlandse toeristen die van Nederlandse bedrijven gebruikmaken voor een reis in het buitenland. Bestedingen van buitenlandse toeristen groeiden in 2021 met 2,1 miljard euro (+13,2%) ten opzichte van 2020, maar nog ver onder het niveau van 2019 toen die op 34,7 miljard euro lagen, bijna twee keer zo veel als in 2021. 

Toeristische bestedingen van Nederlanders in Nederland

De bestedingen van Nederlanders aan toerisme groeiden van 34,2 miljard euro naar 37,8 miljard euro (+10,5%). Ook hier werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt toen dat op 52,9 miljard euro lag. Het betreft hier zowel om bestedingen van Nederlanders in Nederland als bestedingen van Nederlanders aan Nederlandse bedrijven voor een bestemming in het buitenland. De binnenlandse toeristische bestedingen voor een binnenlandse vakantie liggen nog altijd een kwart achter op 2019 en kwamen in 2021 uit op 34,9 miljard euro, een plus van 8,3%. De binnenlandse bestedingen van Nederlanders ten behoeve van een buitenlandse vakantie lagen in 2021 op 2,7 miljard euro, ruim de helft minder dan in 2019 maar wel weer met een groei van 47,0% tussen 2020 en 2021. 

Bestedingen van Nederlanders in het buitenland

Tot slot maakten de bestedingen van Nederlandse toeristen in het buitenland in 2021 ten opzichte van 2020 een flinke groei door (+35,0%) en kwamen uit op 7,5 miljard euro. Nog altijd 57,6% minder dan in 2019 toen die bestedingen op 17,6 miljard euro lagen. 

Werkgelegenheid

Ondanks de groei van de toeristische bestedingen liep de werkgelegenheid in de sector niet gelijk mee op.  In 2021 nam het aantal arbeidsjaren in het toerisme met 4,3 procent af. De daling trad vooral op bij de horeca, luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling. Door de steunmaatregelen van de overheid daalde de werkgelegenheid in 2020 veel minder dan de toeristische bestedingen en toegevoegde waarde. Een gedeelte van het personeel dat in 2020 met loonsteun in dienst bleef, vertrok in 2021 mogelijk alsnog waardoor de toeristische werkgelegenheid verder daalde.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, bestedingen, werkgelegenheid, economische betekenis

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...