Geplaatst op: 19-09-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau

Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Afbeelding van martaposemuckel via Pixabay

De toeristische bestedingen in de Nederlandse economie groeiden in 2021 mooi maar lagen nog steeds ver onder het niveau van 2019. Omdat toerisme harder groeide dan de Nederlandse economie nam de bijdrage van toerisme aan de economie toe tot 2,5%, maar nog een heel eind verwijderd van de 4,4% die het ooit was. In tegenstelling tot de toeristische bestedingen daalde de werkgelegenheid verder. 

In 2021 hebben binnen- en buitenlandse toeristen samen 58,9 miljard in de Nederlandse economie besteed; 10,7% meer dan in 2020 maar nog altijd 35,1% minder dan in 2019. Voor corona lagen de toeristische bestedingen op 90,8 miljard euro. Goed voor 4,4% van het bbp.

Bestedingen van buitenlandse toeristen

Buitenlandse toeristen gaven vorig jaar 17,8 miljard euro uit in Nederland. Het gaat dan om bestedingen van buitenlandse toeristen die naar Nederland reizen maar ook om bestedingen van buitenlandse toeristen die van Nederlandse bedrijven gebruikmaken voor een reis in het buitenland. Bestedingen van buitenlandse toeristen groeiden in 2021 met 2,1 miljard euro (+13,2%) ten opzichte van 2020, maar nog ver onder het niveau van 2019 toen die op 34,7 miljard euro lagen, bijna twee keer zo veel als in 2021. 

Toeristische bestedingen van Nederlanders in Nederland

De bestedingen van Nederlanders aan toerisme groeiden van 34,2 miljard euro naar 37,8 miljard euro (+10,5%). Ook hier werd het niveau van 2019 nog lang niet bereikt toen dat op 52,9 miljard euro lag. Het betreft hier zowel om bestedingen van Nederlanders in Nederland als bestedingen van Nederlanders aan Nederlandse bedrijven voor een bestemming in het buitenland. De binnenlandse toeristische bestedingen voor een binnenlandse vakantie liggen nog altijd een kwart achter op 2019 en kwamen in 2021 uit op 34,9 miljard euro, een plus van 8,3%. De binnenlandse bestedingen van Nederlanders ten behoeve van een buitenlandse vakantie lagen in 2021 op 2,7 miljard euro, ruim de helft minder dan in 2019 maar wel weer met een groei van 47,0% tussen 2020 en 2021. 

Bestedingen van Nederlanders in het buitenland

Tot slot maakten de bestedingen van Nederlandse toeristen in het buitenland in 2021 ten opzichte van 2020 een flinke groei door (+35,0%) en kwamen uit op 7,5 miljard euro. Nog altijd 57,6% minder dan in 2019 toen die bestedingen op 17,6 miljard euro lagen. 

Werkgelegenheid

Ondanks de groei van de toeristische bestedingen liep de werkgelegenheid in de sector niet gelijk mee op.  In 2021 nam het aantal arbeidsjaren in het toerisme met 4,3 procent af. De daling trad vooral op bij de horeca, luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddeling. Door de steunmaatregelen van de overheid daalde de werkgelegenheid in 2020 veel minder dan de toeristische bestedingen en toegevoegde waarde. Een gedeelte van het personeel dat in 2020 met loonsteun in dienst bleef, vertrok in 2021 mogelijk alsnog waardoor de toeristische werkgelegenheid verder daalde.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, bestedingen, werkgelegenheid, economische betekenis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...