Op weg naar 1 landelijke datastrategie
De Landelijke Data Alliantie (LDA) werkt in op dracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat aan een nationale datastrategie voor het gastvrijheidsdomein. Deze strategie moet in het eerste kwartaal van 2023 gereed zijn.
Volgens de LDA zijn ontwikkelingen in het gastvrijheidsdomein niet te volgen en duiden zonder statistiek en onderzoek, ofwel: bredere data. Ook voor goed onderbouwd nationaal en lokaal toerismebeleid zijn data van cruciaal belang. De nieuwe strategie moet duidelijke kaders geven richting 2030 en tegelijkertijd voldoende flexibel zijn om mee te bewegen met tussentijdse ontwikkelingen.
Nieuwe monitors en studies
De strategie moet ook aansluiten bij de richting zoals die Perspectief 2030 is geschetst. Daarin wordt toerisme in plaats van als doel meer gezien als middel voor grotere maatschappelijke opgaven. Het gaat niet alleen meer om de vraag (bezoekers), maar ook om het aanbod, de impact en de drijvende krachten. De Landelijke Data Alliantie (LDA) draagt hier nu al aan bij met nieuwe monitors en studies. Maar wat nog mist is een gedragen, sectorbrede strategie.
Planning
Een kernteam onder begeleiding van Rijnconsult ging deze zomer aan de slag met deze uitgangspunten. Op basis van bestaande analyses, werkprogramma’s en consultaties binnen het LDA-netwerk konden de eerste gedachten en kaders van de strategie al neergezet worden. Dit najaar volgen meerdere sessies met relevante stakeholders om ambities, doelen en strategische keuzes te toetsen en waar nodig bij te sturen. Het doel is om eind maart 2023 de uiteindelijke strategie te presenteren.
Trefwoorden: onderzoek, data, lda, toerisme, recreatie